Banarbeten mellan danska Skjern och Holstebro banar väg för batteritåg

Banedanmark genomför en omfattande spårombyggnad på järnvägen mellan Skjern och Holstebro för att göra den redo för klimatsmarta batteritåg. Detta blir den första statliga järnvägssträckan i Danmark som förbereds för denna typ av tåg.

Arbetet inleds den 1 mars och innebär att skenor, slipers och ballast byts ut på stora delar av sträckningen. Dessutom förstärks banan för att kunna hantera batteritåg, som är tyngre än traditionella dieseltåg men mer miljövänliga.

– Spåren är slitna och behöver bytas ut för att säkerställa en stabil och bekväm tågtrafik. Ett nytt spår minskar risken för fel och förbereder samtidigt järnvägen för framtidens batteritåg. Vi förstärker banans bärkraft och bygger de laddstationer som krävs för att batteritågen ska kunna ladda upp, säger projektledare Morten Sylvest Hansen.

Nya perronger och broarbeten

Arbetet omfattar fler åtgärder än bara spårförbättringar på den 67 kilometer långa sträckan. Bland annat förnyas 16 vägövergångar och tre passagerarövergångar får nya underlag. På Lem station byggs nya perronger och avvattningssystemet uppgraderas. På stationerna i Lem, Ringkøbing, Ulfborg och Vemb får spåren ny dragning för att förbättra trafikflödet.

Arbetet delas in i tre etapper och beräknas vara klart den 14 juli. Under denna period ersätts tågen av bussar.

– Vi är medvetna om att arbetet påverkar resenärer och boende i området. Därför samordnar vi flera nödvändiga åtgärder samtidigt, så att vi kan minimera framtida störningar i trafiken, säger Morten Sylvest Hansen.

Det är Midtjyske Jernbaner som ansvarar för busstrafiken under avstängningen.

– Vi förstår att det innebär besvär för våra resenärer att behöva ta buss i stället för tåg under en period. Men i längden blir det en stor förbättring. Med nya spår och Danmarks första batteritåg blir resupplevelsen väsentligt bättre, säger Midtjyske Jernbaners direktör Martha Vrist.

När banan är klar i juli kan tågtrafiken återupptas. Samtidigt tas de nya laddstationerna i Skjern och Holstebro i bruk, så att batteritågen kan börja trafikera sträckan.

Fakta om spårombyggnaden

– Spårkassor, slipers, ballast och skenor byts ut på stora delar av sträckan. – Banan anpassas för de tyngre batteritågen, som har ett axeltryck på 22,5 ton. Den nuvarande banan klarar 17,5 ton. – Nya perronger byggs på Lem station, och avvattningssystemet uppgraderas. – Spårarbeten och geometriförändringar genomförs på stationerna i Lem, Ringkøbing, Ulfborg och Vemb. – Nio växlar byts ut. – Broarbeten vid Tim Å och Store Å. – 16 vägövergångar förnyas. – Tre passagerarövergångar förnyas på stationerna i Lem, Vemb och Ringkøbing. – Laddstationer byggs i Skjern och Holstebro. – Ersättningsbussar trafikeras under hela perioden.

Banedanmark och Midtjyske Jernbaner uppmanar resenärer att använda Rejseplanen eller Midttrafik.dk för att planera sina resor under arbetet.

Källa: Banedanmark