Modernare tågresor i tjeckiska Centralböhmen genom 34 nya RegioSpiders

Ett äldre Regio Spider av klass 841-tåg från Stadler i Česká Třebová, Usti nad Orlicí-distriktet. Foto: Wikimedia Commons. Kredit:ŠJů

Resenärer i söder och öster om Mittelböhmen kan se fram emot bekväma och moderniserade RegioShuttle RS1-tåg, kända som RegioSpider, som erbjuder en uppgraderad tågupplevelse.

RegioSpider-tågen, även kända som RegioShuttle RS1, erbjuder resenärer i söder och öster om Mittelböhmen en komfortabel och förbättrad tågupplevelse. Dessa moderna tåg, som ägs av ČD, har klimatiserade interiörer, rullstolsvänlig ombordstigning, Wi-Fi ombord och 230-volts uttag för att ladda elektronik. Med tvåaxliga chassilösningar är de tystare och ger en jämnare åktur jämfört med äldre tåg i serien 809/810 eller RegioNova, vilket gör resandet mer bekvämt.

- Tillsammans med moderna RegioFoxar och RegioPantrar kommer ytterligare en tågtyp att användas på våra regionlinjer, en som uppfyller 2000-talets krav på bekväma resor till skolan, arbetet, läkaren eller för sport och nöje, säger Petr Borecký, stadskommunalråd för kollektivtrafik i Mittelböhmen.

- I början av september 2023 undertecknade vi ett köpeavtal med det utländska företaget Heros om ytterligare 16 RegioShuttle RS1-tåg. Dessa kommer att användas i Mittelböhmen. Vi har också köpt upp till 34 ytterligare fordon och förbereder för närvarande deras inköp. Dessa tåg har tidigare använts i Tyskland och uppfyller kraven för drift på icke-elektrifierade eller mindre trafikerade sträckor mycket väl. Innan de tas i drift kommer de att genomgå en omfattande renovering och utrustas med nya tillgängliga toaletter, Wi-Fi ombord, 230-volts uttag och USB-anslutningar för laddning av elektronik och andra faciliteter som krävs för drift i Tjeckiska republiken. En del av arbetet kommer att utföras av vagnleverantören och en del av vårt dotterbolag DPOV, säger Jiří Ješeta, styrelsemedlem och biträdande VD för persontrafik, och ger viktig information om när resenärer kommer att få åka i de moderna tågen.

Ersätter äldre tåg

De första av dem kommer att serva förbindelserna kring Benešov u Prahy och ersätta tåg i serien 810 och 809. Från och med 2025 kommer de sedan att gradvis sättas i drift på sträckorna i Mladá Boleslav, Nymburk och Kolín.

I det avsedda området kommer RegioSpider-tågen att användas på följande sträckor:

  • Benešov u Prahy - Vlašim
  • Benešov u Prahy - Olbramovice - Sedlčany
  • Olbramovice - Tábor
  • Kutná Hora - Zruč nad Sázavou
  • Pečky - Kouřim, Nymburk - Poříčany
  • Nymburk - Jičín, Nymburk - Mladá Boleslav - Turnov
  • Mladá Boleslav - Libuň
  • Mladá Boleslav - Všetaty och Mělník
  • Kolín - Nymburk och Kutná Hora

RegioShuttle RS1-tågen tillverkades mellan 1996 och 2013 av ADtranz, senare Stadler Rail, och utvecklades också i samarbete med det Pragbaserade företaget VUKV. Totalt tillverkades cirka 500 vagnar för användning i Tyskland och Tjeckien.

Tågen är cirka 25 meter långa och väger 43 ton vardera, med två motorer som ger 257 till 265 kW vardera beroende på modell, mer än dubbelt så kraftfulla som RegioNova-enheterna. Alla fyra axlarna är drivna, och tågens topphastighet är 120 km/h.

Sittplatserna varierar beroende på modell, vanligtvis runt 70 platser. Stor del av golvet, inklusive ombordstigningsområdena (65 procent), är i lågplattformdesign, som är jämnt med moderna plattformar. Detta underlättar ombordstigning för personer med nedsatt rörlighet, inklusive rullstolsanvändare. Tågen är också förberedda för ETCS-utrustning, vilket gör att de kan användas även när antalet renodlade ETCS-sträckor ökar.

Källa: Lok-report/VUKV