DB Cargo Scandinavia öppnar underhållsverkstad för godståg i danska Fredericia

Logistikjätten Deutsche Bahn Cargo Scandinavia är redan aktiv i Danmark. Fehmarn Bält-förbindelsen är i horisonten och flera lokala kommuner försöker locka investeringar till området i Jylland. Foto: DB Cargo

DB Cargo Scandinavia har nu öppnat sin första underhållsverkstad för godslokomotiv och vagnar i Fredericia. Öppningen firades med ett program som betonade vikten av järnvägstransport och diskussioner om logistik, infrastruktur och energiutveckling som ger ny drivkraft åt godstransport på järnväg i Skandinavien.

Mer än 60 gäster från Danmark, Sverige, Norge och Tyskland deltog nyligen i invigningen.

- Behovet av klimatskydd är större än någonsin. Genom godstransport på järnväg har vi möjlighet att göra en grön skillnad. Fehmarnbelt, grön energi, nya partnerskap visar att godstransport på järnväg vinner i dynamik i Skandinavien, säger Birgit Wirth, VD för DB Cargo Scandinavia.

Leder omställningen

I en panel diskuterade Dr. Sigrid Nikutta, styrelseledamot för godstrafik vid Deutsche Bahn AG & VD för DB Cargo AG, Tine Kirk, direktör för Danish Ports Association, Klaus Andersen, VD för Fredericia Shipping, Jens Kirketerp, ordförande för Danish Freight Railway's Association, Rune Noack, chef för Transport Policy DI Transport, och Tomas Arvidsson, Terminalspokesman för järnvägstransportkorridoren ScanMed, rollen för godstransport på järnväg för hållbar industri.

- Skandinavien leder i omställningen till gröna industrier och energi. Vi på DB Cargo är den perfekta partnern för klimatneutrala leveranskedjor, säger Dr. Sigrid Nikutta, styrelseledamot för godstrafik vid Deutsche Bahn AG och VD för DB Cargo AG, som leder över 30 000 DB Cargo-anställda i 17 europeiska länder.
- Godstransport på järnväg är en viktig del av det europeiska transportsystemet - och våra internationella förbindelser är avgörande för Danmarks export, säger Rune Noack, chef för Transport Policy vid Dansk Industri, Danmarks största arbetsgivar- och näringslivsförbund med över 20 000 medlemsföretag.

Ett godståg kan ersätta upp till 52 lastbilar och samtidigt spara 80 till 100 procent koldioxid jämfört med vägtransport. Detta innebär att DB Cargo Scandinavia sparar 240 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar per capita-utsläppen i staden Fredericia.

40 nya arbetstillfällen med innovativa utbildningsmöjligheter har skapats

Med underhållsverkstaden skapar DB Cargo Scandinavia 40 nya arbetstillfällen för tekniker och hantverkare som ska reparera och underhålla en flotta av 52 godståglokomotiv och hundratals godsvagnar i Fredericia. På lång sikt kommer ytterligare traineeprogram och praktikplatser att erbjudas.

- Fredericia är centrum för den danska järnvägstrafiken, och vi är glada över att DB Cargo Scandinavia skapar nya jobb i de tidigare DSB-byggnaderna. Jag ser fram emot att följa verkstadens utveckling, säger Steen Wrist, borgmästare i Fredericia.

Innovativa lösningar stödjer naturligt utbildning och personlig utveckling i den nya verkstaden. Gästerna introducerades till exempel för Augmented Reality, som erbjuder steg-för-steg-instruktioner eller live-stöd via expertrådgivning på distans.

Fakta om DB Cargo Scandinavia:

•    284 medarbetare i Danmark och Sverige
•    10 100 tåg per år
•    52 lokomotiv
•    2 kombinerade terminaler och 10 Railports i Danmark och Sverige
•    Ett dotterbolag till DB Cargo AG, Europas största godstågoperatör med 30 000 anställda i 17 europeiska länder
•    En del av Deutsche Bahn Group, en global mobilitets- och logistikleverantör med över 320 000 anställda.

Källa: DB Cargo Scandinavia