Spårvägsförlängning i Wolverhampton öppnades efter tre års försening

Ombyggnationen av stadens järnvägsstation hindrade ytterligare spårläggning, men nu är allt klart. Foto: Midland Metro Alliance

Efter en lång väntan har den nya metroförlängningen till Wolverhamptons järnvägsstation äntligen öppnat för passagerare. Den första spårvagnen rullade ut nyligen på den nya rutten, trots att den ursprungligen var planerad att öppna redan 2020 och sedan igen inför sommarens Commonwealth Games i Birmingham.

Den 50 miljoner pund dyra förlängningen, som är mindre än en halv mil lång, startar vid Wolverhamptons station, fortsätter längs stationens tillfartsväg och stannar vid stadens moderna bussterminal på Pipers Row innan den ansluter till spårvägsnätet nära nuvarande slutstationen vid Wolverhampton St Georges.

John Roseblade, direktör för tjänster vid Wolverhampton stad, säger:

- Att förlänga Metron till själva entrén till vår nya järnvägsstation är en del av vårt prisbelönta bytesprojekt för att skapa den bästa möjliga ingången till vår stad för alla transportmedel.

- Det är också en del av hur vi återuppfinnar vår stadskärna och bättre kopplar samman passagerare med evenemang och platser som den nyligen öppnade The Halls Wolverhampton, Grand Theatre och konstgalleriet.

Förseningarna i öppnandet av den nya spårvägsrutten orsakade stor frustration. Spåren på Pipers Row lades redan 2018 och rutten förväntades öppna ett par år senare. Men ombyggnationen av stadens järnvägsstation hindrade ytterligare spårläggning. Ytterligare förseningar orsakades sedan av COVID och problem i leverantörskedjan.

Källa: City of Wolverhampton