EU- kommissionen antar ett nytt förslag om intermodala godstransporter

Centraleuropas motorvägar erbjuder numera inga snabba ryck, Foto: Creative Commons lic. Kredit Wikipedia/ Lazy Bear

EU:s senaste förslag om kombinerade transporter syftar till att göra godstransporterna mer hållbara genom att förbättra konkurrenskraften för intermodala godstransporter - godstransporter med två eller flera andra transportsätt - jämfört med rena vägtransporter.

Förslaget uppdaterar det nuvarande direktivet om kombinerade transporter och kompletterar det miljövänliga godstransportpaketet, varav det mesta antogs i juli 2023. Paketet kommer att hjälpa godstransportsektorn att bidra till att uppnå EU:s Green Deal-mål.

Mer kokurrenskraftiga 

Vid intermodala transporter kan en lastenhet, t.ex. B. en container, transporterad via en kombination av lastbil, tåg, pråm, fartyg eller flygplan. Dagens översyn kommer att göra intermodala transporter mer effektiva och konkurrenskraftiga. Stödets fokus ligger på projekt som minskar negativa externa effekter med minst 40 proent jämfört med projekt endast på väg mellan samma start- och slutpunkt.

Digitala plattformar inrättade enligt förordningen om elektronisk godstransportinformation (eFTI) kommer att tillhandahålla ett beräkningsverktyg för att hjälpa transportoperatörer att visa om deras verksamhet är berättigad. Du tillhandahåller den information som krävs i en tillgänglig form; resten kommer att ske med ackrediterade digitala system.

Bättre användning av terminalkapacitet

Utöver befintliga regleringsåtgärder innehåller förslaget ett undantag från tillfälliga körförbud, såsom: B. Helgkörförbud för kombinerade transporter. Syftet är att förbättra användningen av terminalkapacitet och annan infrastrukturkapacitet genom att låta lastbilar som kör de korta matarvägarna nå terminalerna enligt avgångstiderna för tåg, pråmar eller fartyg.

Förslaget anger ett mål för medlemsstaterna att minska de genomsnittliga dörr-till-dörr-kostnaderna för kombinerad transport med minst 10 procent inom sju år och kräver att de vidtar nödvändiga åtgärder för att uppnå detta. En ny EU-inkörsport för information om intermodala transporter kommer att tillhandahålla länkar till alla medlemsstaters nationella politiska ramar samt praktisk information om befintliga åtgärder, och därigenom öka insynen i nationella åtgärder.

Flera steg

Terminaloperatörer kommer också att behöva tillhandahålla minimiinformation på sina webbplatser om tjänsterna och faciliteterna vid sina omlastningsterminaler i EU.

Nästa steg

Förslaget kommer nu att granskas av Europaparlamentet och rådet enligt det ordinarie lagstiftningsförfarandet.

Bakgrund

Kombinationsdirektivet ändrades senast 1992. Kommissionen lade fram två tidigare förslag för att uppdatera direktivet 1998 och 2017. i båda fallen drog kommissionen tillbaka den föreslagna ändringen eftersom ingen tillfredsställande överenskommelse nåddes mellan de två medlagstiftarna.

Vissa delar av direktivet är dock föråldrade, definitionen och behörighetskriterierna skapar praktiska problem inom sektorn och stödet är inte så effektivt som möjligt. Med den europeiska gröna affären föreslog kommissionen återigen att direktivet skulle ändras för att skapa en mer ambitiös ram för att främja trafikomställning för att göra en verklig skillnad.

För ytterligare information

Adina Vălean, kommissionsledamot med ansvar för transport förklarar:

- 2022 transporterades 13,6 miljarder ton gods på EU:s vägar. Denna godstransport är avgörande för EU:s ekonomi och när efterfrågan ökar måste vi kontrollera kostnader och utsläpp Med vårt förslag kommer lastbilar att fortsätta att spela en roll inom godstransporter, men genom att kombinera transporterna med andra, mer hållbara transportsätt som pråmar, närsjöfart eller tåg vilket kommer att minska de externa kostnaderna för transporter och optimera användningen av vårt transportnät till nytta för medborgarna och våra ekonomi.

Pressmeddelande EU-kommissionen