Danska tågflottan förnyas – sju tyska dubbeldäckare får dansk standard

Huvudkvarteret för Banedanmark på Østerbro i Köpenhamn, till höger.Foto: Creative Commons Lic. kredit: of Banedanmark. Kredit: Leif Jørgensen

I ett framåtblickande drag har Danska Statsbanorna (DSB) meddelat en upphandling för att modifiera och uppgradera sju dubbeldäckade personvagnar som för närvarande rullar på de tyska rälsen.

Vagnarna, som ursprungligen byggdes av Bombardier, numera Alstom, ska anpassas till danska specifikationer och standarder, i linje med de befintliga DD3-vagnarna i DSB:s flotta.

Det omfattande projektet innehåller bland annat en omarbetning av tågens samlingsledningar, integration av det danska FMZ-systemet ("Frequenzmultiplexe Zugsteuerung"), och en genomgång av dörrkontroll och tågsäkerhetssystem. Dessa åtgärder säkerställer att vagnarna efter renovering står redo för danska tågspår, samtidigt som komforten för passagerarna höjs genom ny inredning och moderna bekvämligheter.

En hel del utmaningar

En av de största utmaningarna i ombyggnadsprocessen är anpassningen från det tyska till det danska systemet, inklusive elektriska och elektroniska komponenter och säkerhetsfunktioner. DSB kommer att tillhandahålla passagerarsäten, ljudkort och utrustning för WiFi, medan övriga komponenter och tjänster som behövs för att förbereda vagnarna för godkännande och drift i Danmark ingår i upphandlingen.

Uppgraderingen förväntas vara slutförd till det fjärde kvartalet 2025, sammanfallande med ett ökat behov av passagerarkapacitet och en planerad översyn av den befintliga dubbeldäckarflottan.

Ett steg mot modernare dansk tågtrafik

Den första vagnen bör vara färdigställd och redo för inspektion inom tolv månader efter kontraktsundertecknandet, med de övriga sex följande inom ett halvår efter den första vagnens godkännande.

DSB ser fram emot att integrera de ombyggda vagnarna i sin flotta och fortsätta att erbjuda passagerarna en högkvalitativ och pålitlig tågservice. Detta projekt är ytterligare ett steg mot DSB:s engagemang för att förbättra och modernisera den danska tågtrafiken.

Källa: DSB