Trafikverket och Sundbybergs stad, nordväst om Stockholms innerstad, har nått en central överenskommelse som möjliggör nästa steg i utbyggnaden av Mälarbanan. Projektet, som är av nationellt intresse, förväntas förbättra både regional och nationell tågtrafik, samtidigt som det öppnar upp för nya utvecklingsmöjligheter i Sundbyberg.
Sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll är en av Sveriges mest trafikerade och spelar en avgörande roll för tågtrafikens punktlighet och kapacitet i hela Stockholmsregionen. Utbyggnaden till fyra spår är nödvändig för att möta den växande befolkningens behov av smidigare och tätare tågtrafik.
"Genom att vi nu har ett gemensamt avtal kan vi blicka framåt och i samarbete med Sundbybergs stad gå vidare med utbyggnaden av Mälarbanan. Hittills har vi levererat fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga, men det är först när Mälarbanan är färdigutbyggd genom Sundbyberg som hela nyttan realiseras. Med fyra spår kan fler tåg gå tätare och punktligare, vilket är avgörande för att kunna bo och arbetspendla i den växande Mälardalsregionen. Därför känns det väldigt glädjande att vi nu kan börja planera för byggstart", säger Roberto Maiorona, generaldirektör Trafikverket.
För Sundbyberg innebär projektet en unik chans att bygga samman staden. Järnvägen, som idag delar staden, kommer att grävas ner och ge plats åt nya stadsutvecklingsområden. Det är också en viktig satsning för staden att bli en sammankopplande del mellan Stockholms- och mälardalsregionen.
”Det här är en historisk möjlighet för Sundbyberg att växa och utvecklas. Genom nedgrävningen av järnvägen skapas förutsättningar för en sammanhållen stadsmiljö som gynnar våra invånare och företag samtidigt som vi är med och möjliggör bland annat arbetsmöjligheter för pendlare mellan Mälardalen och Stockholm. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Trafikverket och att kunna erbjuda en attraktiv stad för framtiden,” säger Peter Schilling kommunstyrelsens ordförande Sundbybergs stad.
Fakta om Mälarbanan och projektet i Sundbyberg
- Totalkostnad: Projektet beräknas kosta 25,5 miljarder kronor (2021 års prisnivå), varav 10 miljarder redan har använts för utbyggnad av fyra spår och tre stationer mellan Kallhäll och Spånga.
- Tidplan: Trafikverket arbetar för att Mälarbanan ska vara klar för trafik 2042.
- Vad sker nu? Projektet går in i nästa fas med fokus på planering och byggstart av järnvägsanläggningen genom Sundbyberg.
Källa: Trafikverket