Lövholmens nya kombiterminal – siktar på att bli ett nordligt transportnav

Transporten till Göteborgs Hamn tar 23 timmar, och 93 procent av tågen har kommer fram med max två timmars marginal sedan uppstart. Foto: Göteborgs Hamn

Den nya Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Med ett strategiskt läge intill E4:an och de stora industrierna i området, kombinerat med växande kapacitet och avgångsfrekvens till och från Göteborgs Hamn siktar man på att bli ett nordligt transportnav öppet för hela regionens näringsliv.

Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.

Från sågverken körs godset på lastbil och stuffas i containrar med loadplate på terminalen på Lövholmen, för att sedan köras ner på tåg till Göteborgs Hamn. Därefter lastas containrarna på anslutande fartyg mot marknader i bland annat Asien, USA och Sydeuropa.

Terminalen har successivt börjat hantera en större mix av gods, bortom skogsprodukter. 

– Vi vill vara en öppen terminal för hela regionens industri som vi är väldigt måna om. Vi är inte på något sätt exklusiva för Stenvalls Trä, utan vi har både kapacitet, kompetens och vilja att hantera större och mer diversifierade volymer. Och det har vi redan sett början på, säger Roger Bergman, Marknadschef på Stenvalls Trä.

b
Roger Stenvall. Foto: Göteborg Hamn

När verksamheten startade för ett år sedan hade man en avgång till och från Göteborgs Hamn. Man gick ganska snabbt upp till två omlopp, och på sikt vill man öka frekvensen ytterligare.

Terminalen är utrustad med en maskinpark med loadplate för stuffning av container och reachstackers för hantering av alla typer av gods, inklusive farligt gods, tankar, trailers och containrar. Terminalen har ett nära samarbete med APM Terminals som driftar hamnens containerterminal, TFK Logistics och Hector Rail på tågsidan och Träfraktkontoret som bokar de anslutande sjötransporterna.

Fakta: Lövholmen Kombiterminal

  • Ytor: 30 000 m2, med ytterligare 20 000 m2 under färdigställande.
  • Spår: Två spår med totalt 1 800 spårmeter.
  • Avgångar till och från Göteborgs Hamn: Två per vecka i vardera riktningen.
  • Transittid till Göteborgs Hamn: 23 timmar.

b
Flygfoto över Lövholmen Intermodal Terminal. Bild: Lövholmen Kombiterminal.

Källa: Göteborg Hamn