Europas nattåg - Återuppvaknandet och nyheterna

Hamburg. Foto: patrick rosenkranz/unsplash

Under de senaste åren har Europa upplevt en renässans för nattågsresor, vilket Vagabond rapporterat om. Efter årtionden av nedläggningar återvänder sovtågen till den europeiska scenen.

Från tidigt 1900-tal var sovvagnståg ett smidigt sätt att resa över kontinenten utan att behöva byta tåg, med sträckor som sträckte sig från Stockholm till Paris, München till Aten och Köpenhamn till Rom.

Många direktrutter, såsom Paris–Istanbul fram till 1977, Stockholm–Moskva fram till 1989 och Stockholm/Oslo–Hamburg fram till 1994, erbjöds resenärer möjligheten att färdas långt utan att behöva störa sin nattsömn.

b
Från sent 1800-tal har långdistanståg med sovvagnar färdats genom hela Europa. Foto: museums of history new south wales/unsplash

Avregleringen av flygmarknaden på 1990-talet ledde till uppsvinget för lågprisflyg och resulterade i nedläggningen av flertalet internationella nattågsrutter. Detta påverkade även Deutsche Bahn, som 2016 stängde sina nattågslinjer och markerade en nedgång för nattågsresor inom Europa.

Dock har en renässans inletts, framför allt med ÖBB:s Nightjet-tjänster sedan 2016, enligt Vagabond. Den 10 december i år lanserade ÖBB nya sovvagnar för resenärer från Hamburg och söderut, vilket gynnar skandinaviska turister som planerar resor till Alperna eller Italien.

b
Belgien Foto: david bruyndonckx/unsplash

Svenska resenärer har också sett en ökning av nattågsalternativ, med Snälltåget som började trafikera Malmö–Berlin och senare utökades till Stockholm. Även SJ anslöt med sin Euronight-tjänst som trafikerar sträckan Stockholm–Berlin via Hamburg sedan sommaren 2022, som Vagabond har rapporterat om.

Framtiden ser lovande ut med nya initiativ från Midnight Trains, som planerar en linje mellan Paris–Venedig med stöd från EU-medel. Andra nya linjer inkluderar ÖBB:s Wien–La Spezia och Stuttgart–Rijeka, samt České dráhys Zürich–Prag via Salzburg och Innsbruck.

b
Zürich Foto: claudio schwarz/unsplash

Även om vissa sträckor fortfarande saknar nattågsalternativ, som resor till Frankrike, finns förhoppningar om att linjer som Paris–Köpenhamn–Malmö kan återuppstå, enligt Vagabond. Önskelistan för tågresenärer inkluderar också direktförbindelser såsom München–Aten och nattågsresor mellan flera europeiska städer.

Enligt Vagabond är det klart att nattågsresorna är på väg tillbaka till Europa, och redan 2024 kan resenärer förvänta sig en återkomst av en direktlinje mellan Paris och Madrid, även om det blir som ett dagtåg.

b
Berlin Foto: alana harris/unsplash

Källa: Vagabond