En stabil förankring i den svenska myllan med extra krydda av spansk styrka – så kan man beskriva Euromaint, en del av den i Spanien baserade internationella koncernen CAF Group. Med kombinationen av å ena sidan traditioner och kunnande grundat på många års erfarenhet och å andra sidan ett innovativt och modernt tankesätt som utvecklar nya tjänster och lösningar tillsammans med kunder, är Euromaint och CAF den naturliga partnern på resan mot en hållbar framtid i järnvägsbranschen.
I rådande världsläge är vikten av stabila partners viktigare än någonsin. Hållbarhet är också en allt viktigare fråga för hela samhället, från minsta resa till jobbet till de övergripande målen för politiken. Genom att tillhandahålla underhållstjänster för Sveriges tågoperatörer hjälper EuroMaint till att säkerställa tillförlitlighet och tillgänglighet för resenärer, fraktföretag och lokförare samtidigt som de säkrar livslängden för allt från passagerartåg till godsvagnar. Den innovativa optimerings- och underhållstekniken ger bättre tillgångsförvaltning. Det är ett starkt bidrag till hållbarhet på alla plan – social, ekonomisk och inte minst för klimatet.
Optimering, implementering och modernisering
Gorka Tamayo, VD på EuroMaint, menar att kombinationen av lång erfarenhet och modern teknik ger dem en konkurrensfördel. Han menar även att detta till stor del möjliggjorts av att de blev en del av industrikoncernen CAF.
– CAF har tillverkat och levererat ett flertal fordon till svenska aktörer. Till exempel är de nya vagnarna på tvärbanan i Stockholm och spårvagnarna i Lund utvecklade på koncernen. EuroMaint i sin tur kan sedan optimera underhållet och säkerställa att fordonen är pålitliga, driftsäkra och tillgängängliga.
Vikten av digitala lösningar
Utöver hårdvarutjänster levererar EuroMaint även specialisttjänster inom bland annat underhållsplaner teknisk dokumentation samt livscykelanalyser. Genom koncernens digitala plattform, LeadMind, erbjuder de moderna och högtekniska lösningar som förenklar underhåll och optimering.
Dennis Westin, underhållschef på EuroMaint i Lund, menar att bolagets största styrka är att de är en del av CAF-koncernen samt deras digitaliserings- och miljöarbete.
– I vårt dagliga arbete använder vi LeadMind för att verifiera felrapporter från operatören och för att snabbt och effektivt hitta fel och på så sätt undvika att de återkommer.
Dennis och hans team har under två år arbetat med projektimplementationen som består av cirka 200 digitala verktyg och innefattar allt från mobila QR applikationer för lagerhantering till E-Learning portaler. I samband med detta projekt har CAF tillsammans med Euromaint installerat det ledande analys-, felsöknings- och optimeringsplattformen LeadMind i samtliga spårvagnar i Lund.
– Vi har också funnit att LeadMind är ett mycket bra verktyg för att förbättra operatörens sätt att framföra spårvagnarna på och därmed optimera och förlänga livslängden på specifika delar, menar Dennis och fortsätter:
– Som en del av vårt arbete använder vi även LeadMind på depån. Teknikerna har en total överblick över samtliga vagnar och alla fel som uppkommer. Detta gör att vi kan vara väldigt snabba och effektiva i våra felåtgärder, vi kan oftast se uppkomna fel innan operatören gjort en felanmälan i deras system, vilket gör att vi har en väldigt bra kontroll på hela flottans status.
Förebyggande arbete
Dennis menar att de digitala tjänsterna inte bara sparar tid och manuellt arbete, utan att de även kan underlätta förebyggande arbeten.
– Genom att analysera tidigare körinformation finns möjligheten att få ut information som visar upp mönster från tidigare haverier och hur du kan undvika dem i framtiden. Utöver detta kan man även få datainsamling, lagning och bearbetning av information direkt i tjänsten.
Systemet möjliggör dessutom effektiv kommunikation fordon och tågcentral sinsemellan, vilket medför att man snabbare kan upptäcka de tåg som behöver underhåll och därmed minska kostnader och undvika störningar. Samtidigt säkerställer man en högkvalitativ upplevelse för passagerare och förare.
– EuroMaint är en stabil och pålitlig partner för tågoperatörer, oavsett storlek och förutsättningar. Med gedigen kunskap och ett stort kontaktnät kan vi säkerställa optimal drift och moderna helhetslösningar för alla, avslutar Gorka.
Läs mer om Euromaints tjänster HÄR!