Ombyggnation av regionalt banavsnitt nära Bryssel – Modernisering på gång

Men kritiker har anklagat systemet för att vara en papperstiger eftersom Bryssels RER i verkligheten inte liknar Paris RER eller Berlins S-Bahn. Även om tågen kan se nyare och mer högteknologiska ut än konventionella tunga järnvägar, kör de på samma spår. Under senaste trettio åren har de i princip erbjudit bara fler tåg på samma järnvägsnät. Foto: Réseau Express Régional, RER

Arbetet med att utveckla det regionala expressnätverket (Réseau Express Régional, RER) i Belgien pågår för fullt, särskilt på två linjer sydost om Bryssel. Ottignies station genomgår en total ombyggnation, och linjen L124 till Nivelles är under stora arbeten.

Det lokala och förortsnätverket, känt som "Réseau S" i Belgien, liknar pendeltåg i Sverige, S-Bahn i Tyskland eller RER i Paris. Nätverket är utformat för att underlätta och öka trafiken på tåg med frekventa stopp.

Medan vissa linjer runt Bryssel inte har genomgått många förändringar, har de flesta utökats till fyra spår, som på linjerna L96 till Halle, L36 till Leuven och L50A till Denderleeuw (och Gent).

Kuperad terräng

Arbetet är dock inte klart på två andra linjer: L161 till Ottignies (och Namur) samt L124 till Nivelles (och Charleroi). Dessa linjer går genom kuperad terräng, vilket krävt mer anläggningsarbete. Arbetet är nästan slutfört på L161-linjen till Ottignies men pågår fortfarande på L124-linjen till Nivelles.

För att underlätta trafiken behöver lokaltrafiken separeras från de snabbare intercitytågen. Genom att utöka linjerna från två till fyra spår kan lokaltrafiken köra på de två angränsande spåren, medan de snabba tågen använder de centrala spåren.

Omfattande urbanisering

Att bygga ut till fyra spår har inte alltid varit enkelt på grund av den omfattande urbaniseringen i sydöstra Bryssel, där hus och trädgårdar nästan överallt ligger längs spåren, både mot Ottignies och Nivelles.

I vissa fall har det varit nödvändigt att bredda diken och bygga raka betongväggar. I andra fall har bankar breddats och även här har väggar byggts för att hålla dem på plats. Alla broar har behövt breddas för att göra plats för fyra filer, vilket också ibland varit svårt på grund av den tätt bebyggda miljön.

Komplext fasningssystem

Infrabel, som ansvarar för infrastrukturen, måste planera sina byggarbetsplatser med ett komplext fasningssystem för att kunna bibehålla SNCB-trafiken året runt. Flera gånger om året tillåter lagen en linje att stängas helt, men endast på helger.

På L161-linjen till Ottignies är de stora anläggningsarbetena nästan klara. Det som återstår är att lägga spåret, katenerna och den nya signaleringen samt att ompositionera de två befintliga spåren till deras korrekta position, vilket är en komplex uppgift.

Fyra spår

Söder om Ottignies invigdes en 2,5 kilometer lång arbetsplats vid slutet av 2023. Med sina fyra spår är detta de första klara kilometrarna av S-nätverket i sydöstra Bryssel.

Samtidigt arbetar Infrabel med att totalt omstrukturera spåren vid Ottignies station, med en helt ny layout och förlängda plattformar. En ny konfiguration av stationsspåren – och därmed plattformarna – har studerats och är föremål för ett stort fasningsprogram som kommer att pågå i flera år. Gamla bangårdsspår, som blivit överflödiga med tiden, ersätts av de nya stationsspåren.

På L124-linjen till Nivelles återstår fortfarande stora anläggningsarbeten. Vissa delar av linjen är redan fyra spår, och en stor kurva vid ingången till Nivelles omkonfigureras för att öka hastigheten.

Källa: Réseau Express Régional, RER