Göteborgs Hamn redovisade en ökning av den totala godsvolymen med 8 procent under 2024, mätt i ton. Trots en minskning av antalet containrar med knappt 1 procent hanterades mer containergods än under rekordåret 2023. Minskningen av tomcontainrar och en ökning av gods per container bidrog till uppgången.
Importen av containeriserat gods steg med nästan 15 procent, medan exporten minskade marginellt. Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn, kommenterade utvecklingen:
– Främst ser vi att importen ökat stort under året, och det är en trend vi ser kommer att fortsätta under 2025. Den återhämtningen innebär att vi nu är nära 50–50-balans mellan import och export. Något vi är vana vid i Göteborgs Hamn, men som är ganska unikt när vi jämför oss med andra hamnar både i Sverige och utomlands.
En jämn balans mellan import och export minskar behovet av att hantera tomcontainrar, vilket effektiviserar logistikflödet och minskar kostnader och klimatpåverkan.
Järnvägstransporter och roro-volymer
Antalet containrar som transporterades via järnväg till och från hamnen ökade med 7 procent. För andra året i rad översteg volymen 500 000 containrar. Störst tillväxt noterades för importtunga destinationer som Falköping och Nässjö, samt nya tågpendlar till Sundsvall, Haparanda och Bastuträsk. Andelen containrar som transporteras via järnväg uppgår till drygt 60 procent, en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till.
Roro-volymerna minskade med 3 procent, påverkade av en fortsatt svag konjunktur i Europa. Trots detta ökade volymerna vid Gothenburg Roro Terminal, som hanterar trafik till Belgien och Storbritannien.
Bilimport och export
Under 2024 hanterades 257 000 bilar i hamnen, en minskning med 4 procent. Importen av bilar minskade i takt med färre nyregistreringar i Sverige, medan exporten, som huvudsakligen består av bilar från Volvo Cars, visade en stabil ökning.
Energiprodukter och breakbulk
Hanteringen av energiprodukter steg med 18 procent jämfört med 2023. Förra året var volymerna relativt låga på grund av planerade underhålls- och investeringsstopp.
Segmentet breakbulk, som omfattar varor som pappersmassa, kartong, granulat, sten och grus, ökade med 6 procent. Denna ökning innebar att 2024 blev det femte året i rad med tillväxt inom segmentet.
Kryssningstrafik
Göteborgs Hamn tog emot 56 kryssningsanlöp under 2024, en minskning jämfört med föregående år då 81 anlöp registrerades. Nedgången berodde på planerade arbeten vid ett av hamnens kryssningslägen. Inför 2025 finns redan 63 bokningar, vilket tyder på en återhämtning i segmentet.
Källa: Göteborgs Hamn