Flygtåget har nu blivit en del av Vy-gruppen. Den norska staten står bakom sammanslagningen, som syftar till att förbättra tågtrafiken i Østlandet. Samtidigt får Vy en ny styrelseordförande – Ingvald Løyning.
Flygtåget blir dotterbolag till Vy
Vid bolagsstämmor den 31 mars beslutades att Flytoget blir ett helägt dotterbolag till Vy-gruppen. Vy och Flytoget är båda statsägda bolag, och arbetet med sammanslagningen påbörjades redan hösten 2024 efter uppdrag från det norska transport- och kommunikationsdepartementet.
– Sammanslagningen mellan Vy och Flytoget kommer att bidra till att fler resenärer i Østlandet får ett bättre tågutbud. Vi bygger vidare på det bästa från båda bolagen och får nu ett starkt statligt företag, säger transport- och kommunikationsminister Jon-Ivar Nygård.
Ny styrelseordförande för Vy
Ingvald Løyning har utsetts till ny styrelseordförande för Vy efter Berit Svendsen. Hon har haft posten i fem år och har bland annat fokuserat på att stärka kundfokus inom företaget.
– Løyning förväntas ta Vy vidare i utvecklingen av goda och innovativa tågtjänster. Han har dessutom värdefull industriell och affärsmässig erfarenhet, vilket är viktigt när Vy ska stärka lönsamheten på sina marknader, säger Nygård.
Løyning har tidigare varit koncernchef för DSD AS inom sjöfart, samt haft ledande roller inom jordbruksteknik och vattenbruk. Han har varit styrelseordförande för Flytoget sedan 2021 och har även samma roll i det norska vägunderhållsbolaget Mesta AS.
Nya styrelsemedlemmar i Vy
Marianne Ødegaard Ribe, vd för bryggeriet Ringnes AS, blir ny styrelsemedlem i Vy. Hon har tidigare varit vice ordförande i Flytogets styrelse. Geir Inge Stokke, Dina Aune och Espen Almlid fortsätter sina uppdrag i Vys styrelse.
Gro Bakstad ny ordförande i Flytoget
När Flytoget nu är dotterbolag till Vy, har Gro Bakstad, vd för Vy, utsetts till ny styrelseordförande i Flytoget. Ingvald Løyning och Stein Bemer återvaldes till styrelsen. Dessutom tar Kristian Kolind, vice vd för affärsutveckling och teknik på Vy, plats i styrelsen.
Styrelsen kommer även efter sammanslagningen att ha externt valda ledamöter.
Inga förändringar för resenärer – ännu
För resenärerna innebär sammanslagningen inledningsvis inga förändringar. Vy och Flytoget kommer att fortsätta som separata varumärken med samma biljettsystem som idag.
– Det finns inget utrymme för fler tåg på spåren i Osloregionen. En ny järnvägstunnel i Oslo är fortfarande långt bort. För att lösa kapacitetsproblemen måste vi använda befintliga tåg på ett mer effektivt sätt, säger Jon-Ivar Nygård.
Från 2028: Fler avgångar och bättre utnyttjad kapacitet
Redan i mars 2023 beslutades att den kapacitet Flytoget använder till och från Oslo flygplats från och med 2028 ska användas för att stärka hela tågutbudet i Østlandet.
Flytogets särskilda tillstånd att köra passagerartåg till och från Oslo Lufthavn löper ut 2028. Därefter ska tågen ersättas av regionala förbindelser som är öppna för alla resenärer. Det innebär bland annat:
– Mellan Drammen och Oslo ökar avgångarna med tre per timme
– Från Lillestrøm blir det sex fler avgångar i timmen
– På sträckan Oslo S – Oslo Lufthavn planeras upp till tio avgångar i timmen
Man vill samtidigt bevara den höga kvalitet som Flytoget erbjuder.
Tågen överförs till Norske tog AS
I samband med sammanslagningen överförs Flytogets 23 tågsätt till Norske tog AS, som är den norska statens bolag för rullande materiel. Med få undantag blir Norske tog därmed ägare till alla passagerartåg som används i Norge.
Flytogets medarbetare med ansvar för flygtågen kommer att följa med i denna övergång och anställs i fortsättningen av Norske tog.
Källa: LOK-report