Järnvägs- och kollektivtrafikssäkerhet ska stärkas med ny lag

I augusti 2023 ökade terrorhotnivån i Sverige, vilket resulterade i ett uppdrag till Trafikverket och Transportstyrelsen att undersöka behovet av förstärkt skydd för järnvägs- och kollektivtrafiken. Foto: Stina Wickenberg

För att säkerställa trygga resor kollektivt föreslås en ny lag om järnvägs- och kollektivtrafiksskydd. Detta ingår i det regeringsuppdrag som redovisades nyligen. I augusti 2023 ökade terrorhotnivån i Sverige, vilket ledde till ett gemensamt uppdrag för Trafikverket och Transportstyrelsen att utvärdera behovet av att förstärka skyddet för den svenska järnvägs- och kollektivtrafiken.

Järnvägs- och kollektivtrafiksystemen är öppna och frekvent använda, vilket gör dem sårbara för olika former av attacker och attentat.

– Vi har nu analyserat behovet av att stärka det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet. Vår uppfattning är att det behövs bindande regler för att stärka skyddet. Det räcker inte med frivilliga eller stödjande åtgärder för att lösa de utmaningar som finns i dag, säger Björn Frid, uppdragsledare Trafikverket.

 

För att förstärka och standardisera skyddsinsatserna inom järnvägs- och kollektivtrafiken föreslår Trafikverket och Transportstyrelsen införandet av en ny lag om järnvägs- och kollektivtrafiksskydd.

– Vi ser att det görs många bra saker redan i dag, men att det krävs mer systematik för att säkerställa att järnvägs- och kollektivtrafiken är fortsatt trygg för resenärerna. En ny lag om järnvägs- och kollektivtrafikskydd kommer att tydliggöra för aktörerna vad som förväntas av dem, säger Michael Stridsberg, uppdragsledare, Transportstyrelsen.

För att komplettera lagförslaget presenteras ytterligare åtgärder. Ett sådant är att införa ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafiksskydd, som tydliggör ansvar och skapar en enhetlig inriktning.

Två förslag finns i utredningen, men båda kräver ytterligare undersökning. Det första rör kontaktvägar för allmänheten att rapportera avvikelser eller ovanligt beteende. Det andra handlar om att revidera vissa bestämmelser i ordningslagen.

Källa: Transportstyrelsen