Högre hastigheter på danska spår

Hastighetsökningen gäller från Avedøre till Ringsted, med undantag för de yttersta delarna av sträckan och en del sträckning kring Køge Nord, där hastighetsgränsen förblir 180 km/h. Foto: Banedanmark

Den danska järnvägssträckan mellan Kopenhagen (Köpenhamn) och Ringsted, som invigdes i juni 2019 med en hastighetsgräns på 180 km/h, har nu uppgraderats för att tillåta hastigheter upp till 200 km/h. Denna utveckling markerar en milstolpe för danska järnvägar, men det kommer att dröja innan fler tåg kan utnyttja den nya hastighetsgränsen. Inledningsvis kommer endast vissa tyska tåg på väg till Hamburg att köra i den högre hastigheten.

Uppgraderingen till 200 km/h har krävt omfattande förberedelser, inklusive anpassningar av spår, kontaktledningar och signalssystem samt deras underhåll. Banedanmark, den danska järnvägsförvaltningen, har uppfyllt 29 specifika krav för att säkerställa att infrastrukturen klarar av den ökade hastigheten. Med dessa förberedelser på plats är sträckan nu redo för DSB att introducera tåg som kör i 200 km/h under hösten.

Tar in på förseningar

Den högre hastighetsgränsen kommer initialt att användas för att effektivare kunna ta igen förseningar, vilket förväntas öka punktligheten och stabiliteten i tågtrafiken. På sikt är det även möjligt att förkorta restiderna, enligt Peter Svendsen, trafikdirektör hos Banedanmark.

Om järnvägssträckan Kopenhagen-Ringsted:

  • Sträckan är 60 kilometer lång och dubbelspårig.
  • Den följer större delen av motorvägen längs Køgebukten.
  • Køge Nord är den enda stationen längs sträckan.
  • Järnvägen officiellt öppnades den 31 maj 2019.

Denna uppgradering representerar ett steg mot snabbare och mer effektiva tågresor i Danmark, med potential att förbättra upplevelsen för både nationella och internationella resenärer.

Källa: Banedanmark