Utbyggnaden av tunnelbanan är i full gång runt om i Stockholmsområdet. I Högdalen i södra Stockholm pågår ett av de viktigaste arbetena för att nya tunnelbanan ska bli verklighet – här byggs Högdalsdepån ut för att kunna ta emot många av de nya tåg som ska trafikera sträckorna.
När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut. En ny tunnel byggs också för att ansluta depån till tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen. Hela arbetet med depån är klart 2026.
Bakgrund
Tågen i Stockholms tunnelbana behöver städas, repareras och parkeras på nätterna. Det görs i en depå. I Stockholm finns det sex stycken tunnelbanedepåer. Dagens depåkapacitet räcker inte till när tunnelbanenätet blir större. Därför beslutade Landstingsstyrelsen 2016 att Högdalsdepån ska byggas ut.
Mer depå i Högdalen
I Högdalsdepån ska det byggas nya parkeringsplatser för tågen, en ny tvätthall och en ny saneringshall. Den nya depån kommer att kunna ta emot omkring dubbelt så många tåg som idag. För att göra plats för utbyggnaden utvidgas området ungefär 30 meter söder ut.
– När tunnelbanan är färdigutbyggd kommer fler tåg behöva städas, underhållas och parkeras på nätterna. Depåerna är en otroligt viktig del i ekosystemet, och utan dem skulle vi bara ha tomma spår och stationer, för tågen skulle sluta gå. Depåerna är helt enkelt hjärtat som får trafiken att pumpa runt i tunnelbanenätet.
Det berättade Henrik Unosson, projektledare på nya tunnelbanan
Ny tunnel
Mellan Högdalsdepån och Hökarängen byggs en ny tunnel för att depån ska kunna ta emot tåg från både Grön och Blå linje. Tunneln som ska bli 2,5 kilometer lång beräknas vara utsprängd under slutet av 2024. I anslutning till tunneln kommer också en underjordisk uppställningshall att byggas där fler tåg kan parkeras.
Vad händer vid Örbyleden?
För att bygga den nya tunneln behöver Region Stockholm komma ned i berget. Därför har de byggt en arbets- och servicetunnel vid Örbyleden i Hökarängen. Tunneln kommer att användas under hela byggtiden. Med hjälp av tunneln kan de transportera bort bergmassor som sprängs ut, och transportera ned maskiner och personal.
Så långt har arbetet med tunneln kommit
Kartan visar hur långt tunnelarbetet har kommit. Arbetet bedrivs på fyra fronter och rör sig väster och öster ut samtidigt. Under juni månad planerar Region Stockholm för att sammanlagt spränga ut ungefär 130 meter tunnel.
Källa: Region Stockholm