Så kommer tunnelbanans djupaste station Sofia att bli

Plattform. Visionsbild: Region Stockholm / &Rundquist

Två nya stationer ska byggas på tunnelbanans sträcka efter Kungsträdgården i Stockholm. Station Sofia och station Hammarby kanal. Station Sofia kommer att ligga i Stigbergsparken, vid Folkungagatan, på Södermalm. 

Tunnelbanans blå linje byggs ut mot Nacka och får ny sträckning mot Hagsätra. Efter att linjen har lämnat Kungsträdgården fortsätter tunnelbanespåret genom en bergtunnel under Saltsjön till den nya stationen Sofia. Därifrån delar tunnelbanan sig sedan i två grenar under östra Södermalm.

Tunnelbanans nya station Sofia får en stationsbyggnad i Stigbergsparken på Folkungatan. Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation, belägen cirka 100 meter under markytan.

  • Station Sofia byggs cirka 100 meter under markytan.
  • Stationen får en entré i Stigbergsparken.
  • Restid T-Centralen – Nacka: 12 minuter.
  • Byggtiden är 10 år
  • Trafikstart är år 2030.

 

bild
Stationen från väst. Visionsbild: Region Stockholm / &Rundquist

Snabbhissar

Från plattformen leder rulltrappor resenärerna till ett mellanplan från vilken åtta hissar tar resenärerna till biljetthallen ovan jord på ca 30 sekunder. Det är 20 gånger snabbare jämfört med rulltrappa.

Fördelarna med snabbhissar

  • Går snabbt – exempelvis 20 gånger snabbare än rulltrappa på station Sofia och 4 gånger snabbare än rulltrappa på station Nacka
  • Gör det möjligt att bygga ny tunnelbana i tät bebyggelse 
  • Gör det möjligt att bygga djupa stationer när det behövs 

  

bild
Biljetthall. Stationsentrén vetter mot Tjärhovsgatan. Visionsbild: Region Stockholm / &Rundquist
bild
 Mellanplan. Visionsbild: Region Stockholm / &Rundquist

Källa: Region Stockholm och Stockholm stad