Mälardalsrådets sju regioner vill framtidssäkra godstransporterna

Christoffer Öqvist och Jan Owe-Larsson. Foto: Mälardalsrådet

Optimera och säkra framtidens godstransporter för att säkerställa leveranser vid kriser och samhällsstörningar. Fokusera på åtgärder för effektivisering och eliminering av flaskhalsar. Det är några av de centrala ämnena som diskuterats av politikerna inom Mälardalsrådets temagrupp för Godstransporter i deras senaste rapport. 

– Tillförlitliga godstransporter är avgörande för alla delar av vårt samhälle. Med vår rapport blir det tydligt vilka åtgärder som är viktiga och vad som behöver göras för att framtidssäkra godstransporterna. En viktig del är att öka robustheten mot bakgrund av det nya säkerhetsläget och klimatet. De senaste åren finns det gott om exempel på samhällsstörningar som orsakat kostsamma förseningar och drabbat inte minst näringslivet. Se bara på den avstängda Södertäljebron 2016, urspårningar på järnvägen och avstängda motorvägar under vinterstormarna, säger Jan Owe-Larsson , ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland och ordförande i gruppen Godstransporter.

– Alla transportslag behövs och särskilt järnvägskapaciteten måste öka. Vi vill se en effektivisering av transportsystemet där de olika transportslagen ges bättre chans att verka på lika villkor. Växlingen från vägtransporter till sjöfart och järnväg ger stora klimatvinster och minskar belastningen på vägarna. Men då måste också underhållet på järnvägen bli bättre så att man kan lita på att godset kommer fram i tid. Vi vill se ökade satsningar på trimningsåtgärder, samarbete för att motverka flaskhalsar samt innovationer för att tidigare upptäcka och förebygga störningar, säger Christoffer Öqvist, regionstyrelsens ordförande Sörmland och vice ordförande i gruppen Godstransporter.

Under året har 70 politiker från sju län arbetat i tre temagrupper med fokus på Storregional kollektivtrafik, Godstransporter och Internationell tillgänglighet- och konkurrenskraft. De har samarbetat med experter från kommuner, regioner, statliga organ och näringsliv för att enas om gemensamma ställningstaganden för Stockholm-Mälarregionens transportsystem. Dessa ställningstaganden kommer att ligga till grund för den fortsatta arbetet med den politiskt förankrade utvecklingsstrategin, även känd som Systemanalysen, för regionens transporter.

Rapporten Stockholm-Mälarregionens godstransporter i korthet:

  • Årligen transporteras 150 miljoner ton gods genom regionen, vilket inkluderar både lokal och transitgods via det transeuropeiska transportnätet (TEN-T).
  • Pålitliga och effektiva transporter är avgörande för regionens och landets konkurrenskraft samt för att minska miljö- och klimatpåverkan.
  • Majoriteten av godset transporteras via väg, följt av sjöfart och järnväg. Flygfrakt utgör en mindre volym men högt värde.
  • För att effektivisera transporter behövs helhetslösningar och stärkta incitament för sjö- och järnvägstransporter.
  • Järnvägstransporter är miljövänliga men kräver ökad kapacitet och redundans. Det svenska järnvägsnätet bör förberedas för ökad trafik från Fehmarn-Bält-förbindelsen.
  • Sjötrafik och hamnar är viktiga för långväga transporter och kan avlasta landinfrastrukturen genom direkt riktning av godstransporter.
  • Staten bör stödja övergången till fossilfria transporter genom att främja elektrifiering och forskning för ökad transporteffektivitet.
  • Motståndskraft mot kriser kräver investeringar, samverkan och innovativa lösningar, inklusive trimningsåtgärder för befintliga system.
  • Regeringen måste säkerställa kompetensförsörjningen inom transportsektorn.

Ställningstaganden från temagruppen om godstransporter i punktform

  • Öka järnvägskapaciteten
  • Effektivisera befintligt transportsystem
  • Framtidssäkra transportsystemet och ställ om till hållbara godstransporter
  • Godset ska komma fram i tid även under störning

Källa: Mälardalsrådet