I hjärtat av den nordwalesiska staden Wrexham kommer snart invånarna att kunna åka direkt till London, tack vare nya tågtjänster som planeras av järnvägsföretaget Alstom. Detta blir första gången Alstom, en ledande leverantör av tåg, signal- och infrastruktursystem, kör sin egen tåglinje i Storbritannien.
I ett överraskande drag har Alstom i samarbete med SLC Rail, baserat i Birmingham, registrerat det nya öppna tillgångstågföretaget Wrexham, Shropshire and Midlands Railway (WSMR). Den planerade tjänsten återupplivar en tidigare öppen tillgångsoperation som avslutades för över ett decennium sedan.
Till skillnad från befintliga franchiseverksamheter, kommer dessa tjänster inte att få statligt stöd. En formell ansökan har lämnats in till den brittiska tillsynsmyndigheten Office of Rail and Road (ORR), med målet att börja köra passagerartjänster nästa år (2025).
Teknisk expertis
Ett nytt försök att länka samman Wrexham och London genom ett öppet tillgångståg har lanserats, med Alstom, känt för sin tekniska expertis inom järnvägssektorn, och en konsultbyrå från Birmingham med erfarenhet av att stödja järnvägsprojekt. Alstom planerar att driva den nya passagerartågtjänsten från Wrexham genom Shropshire och Västra Midlands till London Euston, i samarbete med SLC Rail som ger konsultation till tjänsten.
Diagram om WSMR- sträckan som föreslogs av Alstom
Wrexham, som tidigare varit startpunkten för en liknande öppen tillgångsoperatör, har sett förändrade tider sedan dess, med nya frakt- och passagerartjänster planerade, en förbättrad lokal ekonomi och global uppmärksamhet tack vare Hollywood-skådespelarna Rob McElhenney och Ryan Reynolds köp av det lokala fotbollslaget. Det återstår att se om denna nya tågtjänst också blir en framgång.
Med öppna armar
Den brittiska regeringen har välkomnat förslagen med öppna armar.
- Dessa spännande förslag kan leda till bättre anslutningar för samhällen över hela Nordwales och Midlands, inklusive direkta tjänster till London från Shrewsbury, Telford och Wrexham," sade Huw Merriman, Storbritanniens järnvägsminister.
- Konkurrens skapar valmöjligheter för passagerare och höjer standarden, vilket är varför vi fortsätter att arbeta med industrin för att maximera nytta av öppen tillgång till järnväg.
Kör längs en fraktlinje
WSMR planerar att erbjuda en tjänst med fem tåg per dag (fyra på söndagar) mellan Wrexham och Gobowen i Wales, följt av de engelska destinationerna Shrewsbury, Telford Central, Wolverhampton, Darlaston, Walsall, Coleshill Parkway (vid Birmingham), Nuneaton, Milton Keynes och London Euston. Alstom betonar att resan mellan Shrewsbury och Walsall kommer att förkortas avsevärt jämfört med nuvarande alternativ.
WSMR kommer att köra längs West Coast Main Line till Euston Station i London, trots en redan tät tidtabell. Till skillnad från tidigare operatörer, kommer tågen att undvika den komplexa och trångsynta Birmingham-sektionen, istället köras längs Sutton Park-linjen som för närvarande enbart används för frakt. Detta kommer att skapa nya direktförbindelser och resalternativ över Midlands och North Warwickshire.
Källa: Alstom