Årets trafikförändringsremiss till kommunerna fokuserar huvudsakligen på att omfördela befintliga resurser för att förbättra trafiken och öka användningen av kollektivtrafiken. Mindre förslag kan medföra marginella ökningar eller besparingar, men generellt sett sker utvecklingen inom befintliga kostnadsramar.
Planeringen för kollektivtrafikens tidtabeller för år 2025 är i full gång. Den 5 april fick de 26 kommunerna i Stockholms län och funktionshindersorganisationer en bruttolista med förslag på tidtabellsförändringar från trafikförvaltningen.
– De förändringar som föreslås syftar till att fler ska få en bättre trafik, att kollektivtrafiken blir mer attraktiv och att fler väljer att resa med den säger Erik Norling, trafikdirektör vid trafikförvaltningen.
Det nuvarande remissförslaget inkluderar förslag på ändringar av linjesträckningar, turtäthet och trafikeringstid. Dessa förslag har tagits fram i samarbete med trafikutövarna och grundar sig på bland annat kommunala bebyggelseplaner, resandestatistik och synpunkter från kommunerna i trafikförvaltningens kommundialog.
Under sommaren och tidig höst kommer en slutlig utvärdering av förslagen och remissinstansernas åsikter att göras. Beslut om vilka förändringar som ska genomföras fattas av trafikförvaltningen under hösten.
I korthet: Trafikförvaltningens tidtabellsförslag
Förslagen innebär att:
- Tvärbanan till Ursvik planeras öppna till våren 2025.
- Fler långa tåg på Roslagsbanan.
- Göra busstrafiken mer effektiv genom ”paketlösningar” i vissa områden.
- Förändra busstrafik där alternativ spårtrafik finns.
- Anpassa avgångar och linjesträckning utifrån dagens beläggning i busstrafiken.
- Ett antal mindre utvecklingsförslag i pendelbåt- och skärgårdstrafiken.