Spårsträckan mellan Gällivare och Råtsi är i behov av utbyte på grund av slitage. I slutet av juni påbörjas den första etappen av spårbytet som är mellan Gällivare och Harrå.
Orsaken till behovet av spårbyte är att den högsta tillåtna axellasten sänktes från 30 till 25 ton på grund av spårets bristande förmåga att uppfylla de tidigare kraven. Detta ledde till en kapacitetsminskning på cirka 20 procent för LKAB:s malmtransporter. Projektet är av högsta prioritet för att återställa axellasten till 30 ton.
Projektet är uppdelat i två etapper: Gällivare-Harrå och Harrå-Råtsi. Spårbytet kommer att innebära utbyte av räls, sliprar och ballastmaterial med hjälp av specialtåg.
Nu pågår förberedelse inför spårbyte sträckan Gällivare-Harrå samt projektering för sträckan Harrå-Råtsi.
Den preliminära tidsplanen för projektet är följande:
- Projektering av spårbyte för etapp 1, Gällivare-Harrå - 2023
- Kabelsänkning för etapp 1, Gällivare-Harrå - 2023
- Spårbyte för etapp 1, Gällivare-Harrå (slutet av juni till början av oktober 2024)
- Projektering av spårbyte för etapp 2, Harrå-Råtsi - 2024
- Kabelsänkning för etapp 2, Harrå-Råtsi - 2024
- Spårbyte för etapp 2, Harrå-Råtsi - 2025
- Efterjusteringar - 2025-2026
Källa: Trafikverket