Trafikverket har avslutat den första etappen av spårbytet mellan Gällivare och Råtsi på Malmbanan. Järnvägslinje är belägen i norra Sverige och Norge och sträcker sig från Luleå vid Bottenviken till Narvik vid Norska havet. Målet med arbetet är att öka driftsäkerheten och förenkla underhållet.
Den första delen av projektet omfattar sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk. Spåret på denna del har nu bytts ut, vilket är ett steg i arbetet med att rusta upp Malmbanan. Nästa etapp, som gäller sträckan mellan Håmojåkk och Råtsi, planeras genomföras under sommaren 2025.
- Under sommaren har vi bytt spår på den 31 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Håmojåkk. Arbetet har gått enligt plan och avslutades i slutet av augusti. Utöver drygt 60 kilometer räls (31x2) så har vi bytt ut cirka 50 000 sliprar samt lagt ny makadam läng hela sträckan, säger Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.
Bakgrunden till arbetet är att högsta tillåtna axellast (STAX) på sträckan Gällivare–Råtsi sänktes från 30 till 25 ton i december 2022. Orsaken var att spåret inte längre uppfyllde kraven för en högre axellast. När spårbytet är färdigt kan axellasten åter höjas till 30 ton, vilket väntas förbättra kapaciteten och minska trycket på underhåll.
Trafikverkets mål med projektet är att öka banans tillförlitlighet för den omfattande malmtransporter som sker på banan.
Källa: Trafikverket.