Mantenas hjulavdelning i Oslo, har infört en digital tavla som ger en tydlig översikt över prioriterade arbetsuppgifter. Resultatet är förbättrad produktion och högre kvalitet.
Den digitala tavlan visar alla arbetsuppgifter i prioriterad ordning, kompletterad med användarvänliga grafer som visar status och utveckling. Tavlan uppdateras regelbundet under arbetsdagen, vilket gör det enkelt för personalen att identifiera de mest akuta uppgifterna.
En del av ett större projekt
Den digitala tavlan är ett resultat av ett så kallat flytprojekt som hjulavdelningen genomfört tillsammans med EY. Projektet bygger på principerna för Operational Excellence, med fokus på att optimera effektivitet och kvalitet, minska kostnader och öka kundnöjdheten.
– Hjulavdelningen producerar nu bättre och mer effektivt. Vi bygger också lager där det är möjligt, något som gynnar både kunder och kollegor, säger Bert Sterken, leveranschef för hjul på Mantena.
Sterken påpekar att den förbättrade produktionen också motiverar medarbetarna att fortsätta arbeta mot kortare genomloppstider.
Förändringar i arbetsflödet
Tidigare präglades avdelningen av högt tryck på leveranser av hjulsatser och bristande överblick för planeringen. Tack vare den digitala tavlan kan nu prioriteringar göras utifrån behov från förstalinjen och boggiavdelningen, samtidigt som lageruppbyggnad planeras in.
– Vi kan nu leverera i rätt tid enligt Lean-filosofins principer om "Just in time", förklarar Sterken.
Struktur och ordning
En viktig del av projektet har varit att införa 5S-metoden (Sortera, Strukturera, Skura, Standardisera, Säkerställa). Medarbetarna har själva format sina arbetsstationer för att skapa en effektivare drift.
– Medarbetarna har kartlagt och dokumenterat arbetsmetodiken för hjulsatserna. Detta gör att nyanställda och lärlingar får en bättre förståelse för arbetet, säger Sterken.
Digital innovation i fokus
Tavlan har tagits fram i samarbete mellan företagets IT- och digitaliseringsavdelning och EY Skye. Systemet MiMS har varit en central del av processen och används för att hämta data från arbetsorder, som kategoriseras i tre grupper: prioriterade löphjul, prioriterade drevkassor och lagerproduktion.
– Data placeras automatiskt på rätt plats i tavlans dashboard, vilket ger en tydlig bild av trender och utveckling, förklarar Katrin Hasund, systemägare på Mantena.
Sterken och Hasund uttrycker sin uppskattning för samarbetet mellan Plan, Produktion och IT.
– Det är inspirerande att se vad tvärfunktionellt samarbete kan åstadkomma, avslutar Hasund.
Källa: Mantena