ABB deltar på InnoTrans 2024 i Berlin den 24–27 september för att visa upp ett brett utbud av företagets järnvägslösningar. Bland nyheterna finns Pro-serien av traktionsbatterier, som är anpassade för både hybrid- och helt elektriska järnvägsapplikationer.
Den nya Pro-serien av traktionsbatterier, är utformade för både hybrid- och helt elektriska järnvägsapplikationer. Pro-serien kompletterar företagets sortiment av traktionsbatterier, som används i över 1 000 fordon globalt. Det nya batterisystemet erbjuder modulär och skalbar design, med hög säkerhet och energidensitet i en kompakt formfaktor. Det har en livslängd på över 20 000 cykler och kan laddas till 80 procent på10 minuter.
Företagets fokus på mässan kommer att vara energieffektiva transportlösningar. En expertpanel kommer att diskutera traktionsbatteriers roll i hållbar mobilitet, samt presentera en fallstudie med TMR om hur en regenerativ kraftlösning har förbättrat tillförlitligheten och minskat miljöpåverkan från Mont-Blanc-expressen, vilket resulterar i årliga energibesparingar på 552 MWh.
Under 2024 har ABB Traction även ansvarat för att konvertera 44 tunnelbanetåg i Adelaide till dieselhybriddrift, vilket förväntas minska buller och utsläpp för närmare 16 miljoner pendlare varje år. Företagets traktionsbatterier är centrala i flera globala konverteringsprojekt, med energibesparingar på upp till 35 procent.
Edgar Keller, divisionschef för Traction, säger: ”ABB går i täten för arbetet till stöd för att minska järnvägsbranschens koldioxidminskning genom att utveckla toppmoderna traktionssystem och lösningar via intensiv forskning och utveckling. Vårt åtagande för att minska energiförbrukningen och införa renare, mer effektiva tekniker som traktionsbatterierna i Pro-serien, bidrar till att skapa en mer hållbar järnvägsindustri som uppfyller de ambitiösa globala hållbarhetsmålen.”