Alstom, världsledande inom intelligenta och hållbara transportlösningar, har tagit ett stort steg för att stärka sin närvaro i Europa tre och ett halvt år efter att ha förvärvat Bombardier Transportation. Tyskland är en särskilt viktig marknad för Alstom, och regionen DACH (Tyskland, Österrike och Schweiz) har blivit en framstående exportör som även betjänar kunder utanför dess gränser.
Hälften av produktionen från Alstoms tyska fabriker exporteras till de nordiska länderna, däribland stora projekt som C30-tunnelbanan i Stockholm, N05-tågen för Norske Tog i Norge och IC5 för DSB i Danmark.
För att stödja denna tillväxt och förbättra kundservicen har Alstom beslutat att från januari 2025 slå samman DACH-regionen med det nordiska klustret, som omfattar Danmark, Sverige, Norge, Finland och Island. Den nya, utvidgade regionen syftar till att effektivisera verksamheten och skapa en starkare närvaro i norra Europa.
Ny ledare för den sammanslagna regionen
Alstom har utsett Tim Dawidowsky som chef för den nya regionen. Dawidowsky, som börjar i sin nya roll i oktober 2024, kommer att vara baserad i Berlin. Alstoms vd, Henri Poupart-Lafarge, kommenterar:
– Tim Dawidowsky har stor erfarenhet av omstrukturering och djup förståelse för projektbaserade verksamheter, vilket kommer att hjälpa oss att öka vår effektivitet. Jag ser fram emot att arbeta med honom för att stärka vår konkurrenskraft i denna viktiga region.
Dawidowsky uttrycker också sin tillfredställelse:
– Jag är glad över att få börja på Alstom och arbeta tillsammans med DACH- och Nordics-teamet. Min erfarenhet kommer att bidra till Alstoms omställning i denna strategiskt viktiga fas, där fokus ligger på optimering och hållbar tillväxt.
Fortsatt stöd under övergången
Müslüm Yakisan, som hittills varit ansvarig för DACH-regionen, kommer att stötta Dawidowsky fram till slutet av oktober för att säkerställa en smidig övergång. Henri Poupart-Lafarge tackar Yakisan för hans engagemang:
– Jag vill tacka Müslüm Yakisan för hans insatser för Alstom och DACH-regionen. Han har framgångsrikt lett integrationen av Bombardier Transportation och säkrat några av våra största affärer, bland annat Coradia Max för Baden-Württemberg och de senaste beställningarna från Hamburgs tunnelbana och S-Bahn Köln.
Den nya organisationsstrukturen kommer att formaliseras i samarbete med företagets sociala parter och träda i kraft i januari 2025.
Källa: Alstom