Tjeckien: ČD tar emot det sista av femtio Vectron-lok i leasing från RS Lease

Tjeckiska CD typ-lok nr. 193 i tyska staden Kiel. Foto: Wikipedia Common, kredit: Matti Blume

Tjeckiska statsjärnvägarna (ČD) har nyligen tagit emot den sista av de femtio Siemens Vectron-lok som de beställt genom leasing från företaget RS Lease. Detta gör att ČD nu har totalt sextioett moderna europeiska interoperabla lokomotiv som används för att transportera tåg från Prag till Berlin, Hamburg, Budapest, Košice och andra europeiska destinationer.

Övergången av den femtioende Siemens Vectron-lok från RS Lease representerar en viktig milstolpe i förnyelsen av ČD:s lokomotivflotta. Det kommer att möjliggöra att man från och med den första januari 2025 kan bedriva fullt ETCS-övervakat drift på utvalda järnvägskorridorer, vilket underlättar internationella rutter till destinationerna och möjliggör att många äldre lokomotiv kan ersättas.

Viktiga milstolpar i förnyelsen av lokomotivflottan

De nya Vectron-loken kommer att bidra till en säkrare järnvägstransport, förbättra arbetsförhållandena för lokförarna och öka tillförlitligheten för tågen. Efter leveransen av de femtio Siemens Vectron-loken, som beställts direkt från Siemens Mobility, kommer ČD att driva mer än hundra av dessa moderna lokomotiv med en hastighet av tvåhundratrettio kilometer i timmen.

Samarbetet med RS Lease

Vårt samarbete med ČD för leverans av femtio enheter inleddes år 2021 med leveransen av de första sex enheterna. Ytterligare tio enheter levererades under 2022, och under 2023 hyrde vi ut tolv Siemens Vectron-lok till ČD. Den totala leveransen av femtio enheter beräknas avslutas år 2024, och under denna tid har vi levererat upp till tjugotvå enheter till ČD. Tillsammans med våra servicepartners, däribland Tjeckiska järnvägar, säkerställer vi omfattande underhåll av varje lokomotiv för att uppnå hög tillförlitlighet. Att de lokomotiv som levererades år 2021 redan har kört en miljon kilometer vittnar om deras intensiva användning.

Planerad drift och användning av Vectron-lok

I den nya tidtabellen kommer vi att använda fyrtionio Vectron-lok som förväntas köra mer än fyrtiotvå tusen kilometer per dag. Förutom inrikeslinjer kommer de också att betjäna internationella rutter. Lokomotiven kommer bland annat att köra till Hamburg, Kiel, Warszawa, Košice, Žilina och Budapest. Efter att ComfortJet-lok introducerats på Vindobona-linjen kommer de även att köra till Wien och Graz. I normal drift kommer de att köra med hastigheter på upp till tvåhundra kilometer i timmen. Genom att införliva Vectron-loken kan äldre lokomotiv av typerna 151 eller 371 gradvis tas ur trafik och typ 380 kan ersätta på sträckan mellan Prag och Budapest.

Moderna och interoperabla lokomotiv

Tjeckiska järnvägar har nu totalt sextioett Siemens Vectron-lok, varav en är direkt från tillverkaren, tio är leasade från ELL och femtio från RS Lease. Tio av dessa har ČD redan förvärvat enligt ett giltigt leasingavtal, och sex av dem är redan i deras ägo. Överföringen av de andra fyra förväntas ske under de kommande månaderna. Från och med år 2026 kommer ytterligare femtio lokomotiv i tvåhundratrettio kilometer i timmen-version att levereras direkt från Siemens Mobility. Tjeckiska järnvägar kommer att använda dessa lokomotiv tillsammans med icke-tryckknutna ComfortJet-, InterJet- och Railjet-enheter samt i spetsen på klassiska tåg med konventionella snabbtågsvagnar.

Vectron-loken från Siemens är de modernaste interoperabla elektriska lokomotiven i Europa. De har en maxhastighet på tvåhundra eller tvåhundratrettio kilometer i timmen och en effekt på sex komma fyra megawatt. Lokomotiven är utrustade för att fungera på tre olika system (tre kilovolt likström, tjugofem kilovolt växelström vid femtio hertz, femton kilovolt växelström vid sexton komma sju hertz) och har signalsystem för drift under övervakning av ETCS samt nationella signalsystem i Tyskland, Polen, Slovakien, Ungern, Österrike och för en del av de framtida levererade lokomotiven även i Danmark. Dessutom är lokomotiven utrustade med GSM-R-kommunikation för radiokommunikation.

Källa: Lok-report