Ny rapport: Infrastruktursatsningar efter NATO - Så kan svenska regioner dra nytta av investeringarna

Enligt rapporten bedöms Inlandsbanan som en av de mest centrala järnvägarna för att integrera Sverige i Natos gemensamma försvarsplanering. Inlandsbanan, Röjan. Foto: Lasse Nystedt/Unsplash

Natokopplade investeringar kan kosta 111 miljarder kronor – men de samhällsekonomiska effekterna är högre. Det visar nya beräkningar som Stockholms Handelskammare tagit fram tillsammans med WSP. Beräkningarna mäter samhällsekonomiska vinster och investeringsvolymer i samtliga regioner i Sverige utifrån de vägar och järnvägar som försvarsberedningen pekat ut som prioriterade.

Stockholms Handelskammare har tillsammans med WSP räknat på hur stora satsningar som krävs för att transportinfrastrukturen (vägar och järnvägar) kopplade till Natomedlemskapet ska uppfylla försvarsalliansens krav. I rapporten har vi räknat på de investeringar och projekt inom sex stråk som varit föremål för Trafikverkets tidigare utredning, men där investeringarna inte är inkluderade i den nuvarande nationella planen för transportinfrastruktur. De sex stråken kan antas vara extra prioriterade utifrån information från försvarsberedningen och en rad säkerhetspolitiska experter.

  • Narvik-Kiruna-Luleå (järnväg, Malmbanan) 
  • Trondheim-Östersund-Sundsvall (väg och järnväg) 
  • Halmstad-Kalmar (upprustning väg) 
  • Malmö-Kalmar-Norrköping (upprustning väg E22) 
  • Kristinehamn-Östersund-Gällivare (elektrifiering och upprustning av järnväg, Inlandsbanan) 
  • Oslo-Karlskoga-Stockholm (väg E18/E20 samt järnväg) 

En av de järnvägar som i rapporten anses vara särskilt central för att integrera Sverige i Natos gemensamma försvarsplanering är Inlandsbanan, vilken skulle kräva investeringar i transportinfrastrukturen i flera län i Sverige på totalt på 31 miljarder kronor. En annan viktig satsning är vägar (E18+E20) och järnvägen Oslo-Karlskoga-Stockholm, vars totala investeringsvolym skulle uppgå till 56,6 miljarder kronor.

Den samhällsekonomiska nyttan skulle dock vara högre än investeringen. Inte minst när det handlar om väg- och järnvägsförbindelserna till Oslo som Stockholms Handelskammare ser som prioriterad.

– Norge är Sveriges näst viktigaste handelspartner, men trots det är väg- och järnvägsförbindelserna mellan länderna undermåliga. Så kan vi inte ha det, och därför är satsningen på järnväg mellan Oslo och Stockholm helt nödvändig, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

– Satsningarna på transportinfrastruktur, i kölvattnet av det svenska Nato-medlemskapet, är inte bara viktiga för vår militära förmåga. De är också motiverade utifrån vårt behov av välfungerande person- och godstransporter i vår vardag – här och nu i fredstid. Upprustningen av vägar och järnvägar har flera parallella syften, så kallad dual use, säger Fredrik Erfelt, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare.

Samtliga beräknade vägar och järnvägar i delregionala nedbrytningar utifrån investeringsvolym och samhällsekonomiska effekter, finner du bifogat i rapporten längre ned.

Källa: Stockholms Handelskammare