Rail Baltica säkrar finansiering på 1,3 miljarder euro för att påskynda projektet

Undertecknande av ett byggkontrakt. Med detta kontrakt förväntar sig Anvar Salomets, ordförande för Rail Baltic Estland, att minst en tredjedel av den 213 kilometer långa huvudlinjen i Estland kommer att vara under byggnation vid årets slut. Kontrakt har nu tecknats för 65 kilometer av linjen. Foto: Rail Baltica

Det gemensamma Rail Baltica-företaget, RB Rail AS, har tecknat två nya avtal under Connecting Europe Facility (CEF) och därmed säkrat 1,3 miljarder euro för att driva projektet framåt. Av detta utgör 1,1 miljarder euro EU-finansiering från CEF, medan 231 miljoner euro kommer från Estland, Lettland och Litauen. Detta är den största finansieringen som har beviljats under den här finansieringsperioden.

Marko Kivilä, tillförordnad vd för RB Rail AS, betonar att EU:s stöd har varit avgörande för att omvandla Rail Baltica från en ambitiös vision till en konkret verklighet. – Denna finansiering är mer än bara en investering i infrastruktur – det är en investering i ett mer sammanlänkat, motståndskraftigt och enat Europa – säger Kivilä.

Estland: Utbyggnad av huvudlinjen

I Estland kommer finansieringen att användas för att bygga huvudlinjen, vilket inkluderar sträckorna Soodevahe till Kangru, Kangru till Saku, Harjumaa och Hagudi till Alu. Ytterligare arbete är planerat på sträckorna Saku till Harju/Rapla-gränsen, Alu till Kärpla samt Kärpla till Selja. Estland har fått cirka 440 miljoner euro, varav 352 miljoner euro från CEF och 88 miljoner euro i nationellt stöd.

Lettland: Utveckling av huvudsträckan och infrastruktur

I Lettland ligger fokus på att bygga huvudsträckan från Misa till den lettisk-litauiska gränsen, vilket innebär cirka 27 kilometer ny spårsträcka. Finansieringen täcker också byggövervakning, en högspänningsanslutning i Iecava, en underhållsanläggning i Skulte, markförvärv i Skulteområdet och omplacering av en gasledning längs Vangaži-Misa-sträckan. Lettland har säkrat cirka 397 miljoner euro, varav 337,6 miljoner euro från CEF och 59,5 miljoner euro i nationella bidrag.

Litauen: Substruktur och spårläggning på gränssträckor

I Litauen finansieras substrukturarbeten på 36,7 kilometer från Ramygala till Berčiūnai och vidare till Joniškelis längs gränsen mot Lettland. Finansieringen omfattar även spårläggning för 69 kilometer på sträckan Kaunas–Panevėžys–LT/LV:s statsgräns samt högspänningsanslutningar vid Rail Baltica-stationerna i Panevėžys, Išorai och Liudvinavas. Litauen har erhållit cirka 529 miljoner euro, varav 450 miljoner euro kommer från CEF och 79 miljoner euro från nationella medel.

Ytterligare medel för projektledning och systemdesign

Extra finansiering har även tilldelats för Rail Balticas elektrifieringssystem och övergripande järnvägssystemdesign. Dessa aktiviteter omfattar bland annat byggövervakning, granskningar av Notified Body (NoBo) och Assessment Body (AsBo), systemteknik, riskhantering, rapportering och projektledning. Cirka 28,8 miljoner euro är avsatta för globala projektaktiviteter, varav 24,5 miljoner euro från CEF och 4,3 miljoner euro från nationell medfinansiering.

Genom detta stöd fortsätter Rail Baltica att driva på utbyggnaden av ett modernt och hållbart järnvägsnät som förbättrar transportmöjligheterna mellan de baltiska staterna och resten av Europa.

Källa: Rail Baltica