Stadler förnyar schweiziska RBS:s tågflotta med framtidens tåg

RBS:s VD Fabian Schmid (vänster) och Stadler-Rail:s förvaltningschef Peter Spuhler. Foto: rbs

Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) har tecknat avtal med Stadler för leverans av 20 nya tågset till RegioExpress-linjen mellan Solothurn och Bern (RE5). De nya tågen ska ersätta äldre fordon och ge ökad kapacitet och komfort för resenärerna. Bygget sker i Stadlers anläggning i Bussnang, och de första tågen väntas tas i drift mellan 2028 och 2030.

– Stadler har visat hög kvalitet och en välgenomtänkt projektplanering som möter våra behov, säger Fabian Schmid, direktör för RBS. – Den här satsningen gör kollektivtrafiken mer attraktiv och hållbar för regionen.

En långsiktig investering

Projektet omfattar en investering på cirka 190 miljoner schweizerfranc, och de nya tågen är en del av en övergripande modernisering för att möta framtida resandebehov. De nya tågen, som är 60 meter långa, kommer också kunna köras i trippelkoppling (180 meter) för att öka kapaciteten med 50 % under högtrafik.

Enligt Peter Spuhler, styrelseordförande för Stadler Rail, är detta en fortsättning på det långvariga samarbetet mellan Stadler och RBS:
– Vi är stolta över att återigen leverera skräddarsydda tåg till RBS och att kombinera komfort, tillförlitlighet och design för en modern tågflotta.

Fokus på resenärernas behov

De nya tågen bygger på erfarenheter från tidigare modeller, såsom RBS-tågen Worbla, och inkluderar flera förbättringar för att möta resenärernas krav:

  • Barriärfria insteg med flexibla skjuttrappor.
  • Multifunktionsutrymmen vid varje dörr för barnvagnar, cyklar, bagage och rullstolar.
  • Komfort och kapacitet: 21 sittplatser i första klass och 103 i andra klass, samt 15 fällbara säten.
  • Miljöanpassning: energieffektiva klimatanläggningar och eluttag vid alla sittplatser.

Tidsplan och framtidens kollektivtrafik

De första tre tågen börjar byggas 2026 och tas i drift på prov mellan 2027 och 2028. Efter testperioden och utbildning av lokförare sker serieproduktionen från 2029. Med längre plattformar på 180 meter blir det möjligt att använda trippelkopplade tåg från 2030–2031, vilket väntas möta den ökande efterfrågan på linjen.

Ersätter åldrande "Seconda"-tåg

De nuvarande tågen av modellen Seconda, som används på S8-linjen mellan Bätterkinden och Bern, har tjänat i över 30 år och blir allt mer underhållskrävande. Trots omfattande renovering mellan 2010 och 2013 har de nått sin tekniska livslängd. Reservdelar är svåra att få tag på, vilket gör att de successivt tas ur bruk. De äldre tågen ersätts av de nyare NExT-tågen, som hittills har trafikerat RE-linjerna.

En satsning för framtiden

Den nya tågflottan från Stadler innebär inte bara en modernisering utan också en förbättring av resenärsupplevelsen. Med högre kapacitet, bättre tillgänglighet och hållbar teknik tar RBS ett steg mot att stärka kollektivtrafikens roll i Schweiz. Satsningen speglar regionens ambition att erbjuda en pålitlig, effektiv och miljövänlig transportlösning för både dagens och framtidens resenärer.

Källa: LOK-Report