Betong- och träslipers är de vanligaste typerna av slipers. På grund av sina goda, elastiska och skonsamma egenskaper var trä av stor betydelse i växlar och var det enda materialet som kunde användas på öppna stålbroar.
Men med förbudet mot miljöskadliga impregneringar som kreosot är livslängden på dagens träslipers inte längre garanterad jämfört med äldre. Det är därför plastslipers alltmer kommer ut på marknaden som ersättningar. Eftersom inte all plast är densamma uppstår frågan om materialstabilitet, säkerhet och livslängd för tuff användning i nordiskt klimat (från -40°C till >30°C).
Medan livslängden är avgörande för de totala kostnaderna och hållbarheten, är järnvägssäkerhet det viktigaste kriteriet för de järnvägsansvariga på grund av risken för till exempel plötsligt sliperbrott eller förändringar i spårvidden. Då risken av försprödningsbrott av plasten ökar, framför allt vid låga temperaturer, testar järnvägen plastslipers beteende i kalla temperaturer innan sliprarna kan installeras i spåret så att säkerheten kan garanteras. FFU® (Fibre Reinforced Foamed Urethane) slipers från SEKISUI har varit i kontinuerlig användning sedan 1980 på de tyngsta och snabbaste tågen världen över i kalla och varma regioner, utan att en enda sliper behöver bytas ut på grund av ålder. FFU slipers används redan i alla nordiska länder. Ett köldtest ner till -65°C vid Tammerfors tekniska universitet kom fram till att ”FFU -slipervärdena bara är något styvare i kalla temperaturer än vid temperaturer på +20°C. Elasticitetsmodulen (E) ökar med cirka 8 % mellan temperaturer på +20 °C och ~ -65 °C." Det bekräftades att inget annat syntetiskt slipermaterial hittills har testats vid dessa temperaturer. FFU
överlevde brottestet även vid den högsta kraften på 250 kN vid -65°C. Som jämförelse, enligt Tammerfors universitet, går en träsliper med samma dimensioner (240x160x2700) sönder vid +20°C med bara 80-100 kN.
-65 °C Test – Universitet Tammerfors
Om räls till exempel svetsas vid +18 till +24°C, uppstår avvikelser på upp till 60K och mer under extrema nordiska förhållanden vintertid. Under sådana förhållanden är spårets (1435 mm) materialkrympningsvärde 0,69 mm för ek och 0,65 mm för FFU. För andra typer av plastslipers kan detta värde vara mycket högre och överstiga säkerhetsvärdet (t.ex. 3,5 mm i Tyskland), vilket utgör en risk, särskilt i växlar, på grund av smala spår- och moträl toleranser.
I Finland försågs därför den första dubbel korsningsväxeln med FFU, eftersom det behövs ett mer elastiskt och spårvänligt slipermaterial än betong och ett säkert alternativ till trä.
Användningen av FFU som bro, växel och planslipers är därför det bästa och säkraste valet, även under nordiska klimatförhållanden.
Kontakt: