Grönt ljus för längre och tyngre godståg på svenska järnvägar

Godståg Foto: marcin jozwiak unsplash

Längre och tyngre godståg får nu köra snabbare på Södra stambanan och Västkustbanan. Efter år av påtryckningar från bransch- och arbetsgivar­organisationen Tågföretagen möjliggörs detta genom nya bromsprocenttabeller, rapporterar de.

Den nya regleringen innebär att hastighetsskillnaden mellan gods- och persontåg minskar. Detta ökar kapaciteten på berörda sträckor och minskar behovet av att låta godståg vänta på sidospår. Resultatet blir smidigare trafik och lägre energiförbrukning. Enligt Tågföretagen är bromsprocenttabellerna även anpassade till det europeiska signalsystemet ERTMS.

Pelle Andersson från Green Cargo, som länge arbetat för förändringen, kommenterar kort: ”Det tog lite tid, men är väl värt att fira.”

Bransch- och arbetsgivar­organisationen har länge efterfrågat en tydlig plan för ERTMS-utrullningen. Vid ett seminarium på SNS lyfte infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) vikten av att systemet ska vara fullt utbyggt till 2042. Enligt Tågföretagen arbetar regeringen även med ett uppdrag till Trafikverket om finansiering av ombordutrustning, en investering som ska vara klar redan 2030.

Organisationen framhåller att regeringens förståelse för järnvägens betydelse är avgörande för framtida satsningar.