Trafikverket planerar och förbereder för att bygga ut infartsspåret till Malmö godsbangård och kombiterminal. Detta görs för att öka kapaciteten och göra godshanteringen effektivare.
Planen innebär att ett nytt sidospår byggs parallellt med det befintliga spåret. Det nya spåret, som kan hantera upp till 750 meter långa tåg, ska passera över Sege å och Inre Ringvägen på en bro.
Projektet ska underlätta godstrafiken vid hög belastning och skapa fler långa spår för att möta efterfrågan. Genomförandet bedöms som ett kostnadseffektivt alternativ till en större utbyggnad av hela infarten. Utbyggnaden ska även förbättra förbindelser för godståg som använder Kontinentalbanan.
Tidsplan för projektet
Projektet är i planeringsfasen. En järnvägsplan och bygghandling håller på att tas fram. Arbetet följer en tydlig tidsplan:
- Samrådsunderlag:21 mars
- Miljöbeslut: Sommaren/hösten 2022
- Samrådshantering: hösten 2022 till sommaren 2023
- Granskningshandling: våren/sommaren 2024
- Fastställd järnvägsplan: Våren 2025
- Planerad byggstart: Tidigast 2027
Källa: Trafikverket