En utredning genomförd under 2024 visar att kurvan över området Näringen söder om Gävle måste göras bredare än vad som ursprungligen planerades. Arbetet med den nya anslutningen planeras starta efter flytten av godsbangården. Planen innebär en direktansluten järnväg för södergående tåg mellan Gävle C och Gävle hamn.
Trafikverket planerar för en elektrifierad direktanslutning till Gävle hamn över Näringen för fler effektiva och miljövänliga transporter till och från hamnområdet. Hur Trafikverket beslutar att dra spåret påverkar starkt utformningen av området och den geografiska etappindelningen av stadsutvecklingen av Näringen.
Hårt belastad godsbangård
Gävle hamn befinner sig i en expansionsfas och förväntar ökad tågtrafik i framtiden. Nuvarande logistik och spårlösningar har begränsningar. All tågtrafik till och från hamnen måste passera en redan belastad godsbangård, vilket skapar flaskhalsar. För att öka kapaciteten planerar Trafikverket en direktansluten järnväg söderut på Ostkustbanan.
Förändringar i infrastrukturen
Spåret mellan godsbangården och Gävle Strand måste rivas för att ge plats åt det nya hamnspåret. Detta är en del av en övergripande strategi för att effektivisera godstransporterna till och från Gävle hamn.
Syftet med projektet
Den nya anslutningen syftar till att skapa en smidigare och mer miljövänlig transportlösning. Projektet förväntas minska både buller och koldioxidutsläpp samt sänka kostnaderna för godstransporter.
Källa: Trafikverket / Gävle kommun