Ny milstolpe för Norrbotniabanan

Trafikverket bjöd nyligen in till samråd för sträckan från Degerbyn i centrala Skellefteå till norra kommungränsen. Foto: Trafikverket

Regeringen meddelade på en presskonferens nyligen att startbesked för Norrbotniabanans sträckning från Umeå och Skellefteå äntligen är på plats. Beskedet välkomnas av Skellefteå kommun som lyft frågan som en av de viktigaste pusselbitarna för norra Sveriges möjligheter att fortsatt vara en stark region för tillväxt och utveckling.

Det här beslutet är något som Skellefteå kommun arbetat för under lång tid, och har haft många och återkommande möten och dialoger med inte minst nuvarande regering.

– Det här beskedet som präglats av lång väntan och stor ovisshet är både glädjande och nödvändigt, eftersom det pågår ett historiskt omfattande grönt samhällsbyggande i norra Sverige. Enbart i Skellefteå och Umeå i Västerbotten investerar näringslivet i storleksordningen 150 miljarder de närmaste åren. Det handlar bland annat om vindkraft, gruvbrytning, energiproduktion, elektrobränsle samt infrastruktur i form av hamnar och bostäder. Vi har länge önskat ett större statligt engagemang i de stora framtidssatsningarna, som hela landet tjänar på. Ur det perspektivet är dagens besked väldigt glädjande, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå.

Norrbotniabanan är också viktig för att stärka en geografiskt stor arbetsmarknadsregion där pendling till och från arbete och bostad kan ske över ett större avstånd på ett hållbart sätt.

– Det här är efterlängtat, inte minst hos oss som bor här i kommunen. Att få möjlighet att färdas med tåg till och från Skellefteå är viktigt ur många aspekter, inte minst för hållbara resor men också för att få vardagen att gå ihop, säger Evelina Fahlesson, kommunstyrelsens vice ordförande i Skellefteå.

Den nya järnvägssträckningen (Dåva-Skellefteå) kommer att ge både den svenska basindustrin och det svenska näringslivet i norra Sverige ännu bättre möjligheter att bibehålla och utveckla sin konkurrenskraft. Den kapacitetsökning för transporter som Norrbotniabanan innebär är vital för industrin och för Sverige som fortsatt stark exportnation.

– En snabb byggstart av Norrbotniabanan skapar fler jobbmöjligheter än de som redan finns och ger våra invånare stärkt framtidsoptimism. Nu kommer kommunen också driva på byggnationerna av resecentrum i Bureå, Skellefteå och sedan Byske, säger Evelina Fahlesson, kommunstyrelsens vice ordförande.

– Jag vill understryka att det här är ett besked som är viktigt inte bara för oss, utan för hela Sverige. Både våra traditionella basnäringar men också de stora industriprojekten som drar stora investeringar till vår region är viktiga, inte enbart för norra Sverige, utan också för utvecklingen i Sverige och EU, säger Lorents Burman.

Källa: Skellefteå kommun