Tågresandet i Sverige har ökat kraftigt sedan början av 2000-talet, medan inrikesflyget gått i motsatt riktning. Samtidigt har priserna för inrikesflyg stigit mer än dubbelt så mycket som för tågresor, enligt statistik från Trafikanalys och SCB.
Kraftig ökning av tågtrafiken
SJ AB bildades 2001 efter att Statens Järnvägar avvecklades som affärsverk i samband med avregleringen av det svenska järnvägsmonopolet. Sedan dess har tågtrafiken vuxit kraftigt. Antalet persontåg som körts i landet har ökat från 701 000 år 2001 till 1,07 miljoner år 2024.
– Aldrig förr har så många persontåg körts i Sverige under ett år Jämfört med 2001 motsvarar det en ökning med 53 procent säger Gunnar Alexandersson transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare åt SJ
Antalet resenärer har också ökat markant. Statistik för 2024 saknas fortfarande, men 2019 gjordes 265 miljoner persontransporter med tåg, en ökning med 91 procent jämfört med 2001. Mycket pekar på att den siffran kan ha slagits under 2024.
Minskande inrikesflyg
Samtidigt har inrikesflyget i Sverige minskat betydligt. Enligt Trafikanalys och Transportstyrelsen har antalet landningar med inrikesflyg sjunkit med 58 procent sedan 2001. Då genomfördes 170 000 landningar, medan siffran för 2024 var 71 000.
Jämfört med 2023 minskade antalet landningar och passagerare med 8 respektive 9 procent förra året. Transportstyrelsen konstaterar att inrikesflyget tappat fyra av tio passagerare sedan 2019, det sista året innan pandemin.
– Nedgången för inrikesflyget påbörjades egentligen redan före pandemin men i motsats till utrikesflyget har resenärerna inte kommit tillbaka i samma utsträckning som på järnvägen säger Gunnar Alexandersson
Skillnader i prisutveckling
Priserna för inrikesflyg och tågresor har utvecklats i motsatta riktningar. Under 2024 steg medelpriserna för inrikesflyg med 59 procent jämfört med året innan. För tågresor var motsvarande ökning 5 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex.
Över hela 2000-talet har skillnaden varit påtaglig. Jämfört med 2001 var det 2024 nästan 206 procent dyrare att flyga inrikes, medan tågpriserna hade ökat med knappt 84 procent.
Bakgrund till analysen
Statistiken baseras på officiella siffror från SCB, Trafikanalys och Transportstyrelsen. Prisutvecklingen har beräknats utifrån SCB:s Konsumentprisindex genom att använda årsmedeltal för respektive år. Uppgifter om tågresande bygger på Trafikanalys årsstatistik från 2001–2023 och kvartalsstatistik för 2024. Flygresandet analyseras utifrån Trafikanalys årsstatistik samt Transportstyrelsens siffror för 2024.
För att ge en bredare bild av prisutvecklingen kan det noteras att drivmedelspriser och elpriser under samma period har stigit med 91 respektive 113 procent, enligt SCB:s Konsumentprisindex.