Polen satsar på höghastighetståg – nytt affärsplanavtal undertecknat

Persontrafiken i Polen har växt snabbt och ökade med cirka tio procent under 2023 och 2024. Denna trend väntas fortsätta i takt med att EU:s fjärde järnvägspaket liberaliserar marknaden och fler aktörer tar plats. Foto: CPK

Det statliga bolaget Centralny Port Komunikacyjny (CPK) har ingått ett avtal med konsultbolaget Ernst & Young (EY) för att ta fram en affärsplan för finansiering och leasing av tåg till det planerade höghastighetsnätet. Modellen bygger på erfarenheter från bland annat Storbritannien, Tyskland och Norden.

Analys av marknad och finansieringsmodeller

EY har valts ut genom en upphandling för att analysera den europeiska marknaden för uthyrning av tåg och föreslå de mest lämpliga lösningarna för CPK. I uppdraget ingår en detaljerad studie av hyresnivåer och intäktsmöjligheter samt en uppdatering av CPK:s finansiella modell. EY kan även ta fram ett investeringsmemorandum för en eventuell privat kapitalpartner.

– Att ta fram en affärsplan för CPK:s tågpool är en viktig del av förberedelserna inför höghastighetsnätets drift. Köp av tåg och hantering av fordonsflottan är avgörande för att förverkliga höghastighetsprojektet, säger Maciej Lasek, biträdande infrastrukturminister och regeringssamordnare för CPK.

Höga inträdesbarriärer för operatörer

Investeringen i höghastighetståg är omfattande, och de ekonomiska riskerna kan avskräcka operatörer från att investera i egna tåg. CPK:s lösning med en tågpool minskar denna risk genom att erbjuda moderna tåg på långsiktiga hyresavtal.

– Finansieringen av tågköpen genom en statlig tågpool gör det enklare för operatörer att satsa på nya linjer. De kan hyra tåg som håller hög standard och är anpassade för den nya infrastrukturen, säger Filip Czernicki, vd för CPK.

Förberedande analyser genomförda Under 2024 har CPK genomfört flera förberedande analyser:

  • Behovsanalys av passagerare, i samarbete med Arthur D. Little.

  • Utredning om underhållsmodeller och placering av verkstäder, tillsammans med TÜV Rheinland.

  • Konsultationer med nationella och internationella tågoperatörer.

  • Dialog med organisationer som företräder personer med särskilda behov.

  • Rättsliga och affärsmässiga analyser kopplade till marknadsliberalisering.

Tidsplan för höghastighetsnätet CPK uppdaterar nu tidsplanen för anskaffningen av tåg och anpassar investeringen till den planerade utbyggnaden av järnvägsnätet. Enligt nuvarande plan ska sträckan Warszawa–CPK–Łódź stå klar 2032, medan linjerna mot Wrocław och Poznań färdigställs 2035.

– Det är viktigt att förberedelserna för tåganskaffningen startar i tid. Det tar minst sex år från kontraktstillfället till att tågen är producerade, testade och godkända, säger Piotr Rachwalski, styrelseledamot i CPK.

Internationella erfarenheter visar vägen Modellen med en tågpool har redan visat sig framgångsrik i länder som Storbritannien, Tyskland, Sverige, Norge och Benelux-länderna. Projektets uppskattade kostnad fram till 2032 är 8,7 miljarder zloty, varav 1,7 miljarder finansieras genom obligationer och resterande genom kommersiella lån och investeringar.

Tre kategorier av tåg planeras CPK planerar att anskaffa tåg i tre kategorier:

  • InterCity KDP – höghastighetståg med hastigheter över 300 km/h.

  • Aero Express – tvåsystemtåg anpassade för flygplatstrafik, med maxhastighet 200 km/h.

  • InterRegio – tvåsystemtåg för regionala förbindelser, med maxhastighet 200 km/h.

Förnyelse av polska tågflottan

Medelåldern på polska passagerartåg är över 30 år, och endast PKP Intercity äger idag höghastighetståg – 20 Pendolino-enheter som kan nå 250 km/h.

Källa: CPK