Trafikverket genomför en utredning om ombyggnad av Stockholm C och Tomteboda bangård för att anpassa infrastrukturen till ökat resande och framtida behov. Projektet, som pågår på uppdrag av regeringen, ska resultera i förslag på åtgärder som kan prövas i den kommande nationella planen.
Behov av ombyggnad Stockholm C är idag inte anpassad för den förväntade ökningen av antalet resenärer och tåg. Plattformarna är för smala och korta, vilket begränsar möjligheten att ta emot längre och mer kapacitetsstarka tåg. Dåvarande infrastruktur för vändning, uppställning och service är otillräcklig, och stationen har bristande anpassning för personer med funktionsvariationer. Dessutom är ställverket åldrat och behöver ersättas.
Tomteboda bangård har stort underhållsbehov och saknar signalreglering. Dagens anordning gör det svårt att hantera den växande tågtrafiken på ett effektivt sätt.
Planerade åtgärder
Utredningen analyserar flera alternativ för att modernisera Stockholm C och Tomteboda bangård. En central del är att förlänga plattformarna och förbättra anslutningsvägarna. Därutöver kan en ny central resenärsgång byggas för att underlätta flödet på stationen. Ett alternativ inkluderar en fullständig överdäckning av spårområdet mellan Centralbron och Kungsbron, vilket skulle göra det möjligt att utöka väntytor och stationsmiljöer.
Trafikverket och Jernhusen samverkar i planeringen, och Stockholm stad kommer att pröva förslaget om överdäckning i en detaljplan med samråd planerat till april 2025. Utredningen kommer att lämna en slutrapport i januari 2026.
Kapacitetsbehov och prognoser
Enligt Trafikverkets basprognos förväntas antalet tågresenärer öka med 47 procent fram till 2045. Dagens station bedöms endast kunna hantera en ökning av antalet tåg i högtrafik med cirka 15 procent, trots planerade investeringar. Utan ombyggnad riskerar kapacitetsbrist att leda till trängsel på stationen och svårigheter för resenärer att få plats på tågen.
Alternativen för ombyggnad innefattar bland annat:
- Ombyggnad av Tomteboda bangård för att effektivisera vändning och uppställning av tåg.
- Förändringar av växelzoner mellan Stockholm C och Tomteboda för att öka flexibiliteten.
- Anpassning av Stockholm C för att möjliggöra fler resenärer, bland annat genom bredare plattformar och nya resenärsförbindelser.
Signal- och säkerhetsfrågor
Ett nytt signalställverk behöver byggas före grundläggningen av eventuella ombyggnader. Utredningen har analyserat olika alternativ för ställverksteknik och rekommenderar för närvarande ett reläställverk anpassat för ERTMS Level 1. Frågan om signalteknik bedöms vara tidskritisk för projektets genomförande.
Fortsatt arbete och beslutsprocess
Utredningen kommer att resultera i förslag som kan inkluderas i den kommande nationella planen. Om inga åtgärder vidtas riskerar Stockholm C att bli en flaskhals för tågtrafiken i hela Östra Mellansverige, vilket kan leda till att vissa resenärer inte får plats på tåg under högtrafik.
Beslut om vilken lösning som ska genomföras förväntas tas efter att slutrapporten presenterats i januari 2026.
Källa: Trafikverket