Satsningar på transportinfrastruktur i Sverige ökar, vilket leder till en växande efterfrågan på järnvägsingenjörer. För att möta behovet startar Nackademin en ny distansutbildning inom järnväg med bas i Gävle. Utbildningen inleds i augusti 2025 och sker i samarbete med företag i norra Sverige. Syftet är att förse branschen med fler ingenjörer för arbete med utveckling, modernisering och underhåll av järnvägen.
"Vi ser en tydlig efterfrågan på utbildade järnvägsingenjörer. Vår nya distansutbildning med bas i Gävle är ett viktigt steg för att lösa branschens kompetensutmaningar. Genom nära samarbete med näringslivet ger vi studenter rätt kompetens och gör dem redo för arbetsmarknaden" – säger Ulrika Hargö, utbildningschef på Nackademin.
Investeringar ökar behovet
Transportinfrastrukturen i Sverige genomgår omfattande satsningar. Enligt Trafikverkets plan för 2022–2033 investeras 799 miljarder kronor, där järnvägen är en central del. Behovet av järnvägsspecifik kompetens väntas öka med 20 procent, enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Den snabba utvecklingen i norra Sverige har skapat en stor kompetensbrist inom järnvägssektorn. Vera Westerlund, strateg inom näringsliv och samhälle vid Region Norrbotten, ser ett växande behov:
"Det råder stor kompetensbrist inom yrket, särskilt inom projektering. Med den omfattande utbyggnaden i norr, inklusive Norrbotniabanan, är det framtida behovet enormt. Statliga beslut påverkar utvecklingen, och Norrbotten, med sin åldrande och glesa befolkning, står inför stora kompetensutmaningar" – säger Vera Westerlund.
Stora projekt driver efterfrågan
Flera stora järnvägsprojekt pågår i norra Sverige, bland annat upprustningen av Malmbanan och byggandet av den 27 mil långa Norrbotniabanan, som beräknas stå färdig 2032 till en kostnad av 40 miljarder kronor. Dessa investeringar ökar behovet av specialister inom projektering, planering och underhåll av järnvägsinfrastruktur. Enligt en rapport från Almega 2023 kommer de gröna industrisatsningarna i norr att skapa 10 000 nya jobb inom tjänstesektorn, inklusive ingenjörer och teknikkonsulter.
Björn Svanberg, regionchef för järnväg på ett teknikkonsultföretag, lyfter fram behovet av kompetens:
"Behovet av järnvägsingenjörer är stort, särskilt med satsningar som Norrbotniabanan och Malmbanan. Alla typer av järnvägskompetens kommer att behövas för att möta efterfrågan. Dessutom väntas både NATO och den gröna omställningen ha en stor påverkan på branschen" – säger Björn Svanberg.
Ny utbildning ska stärka arbetsmarknaden
För att möta efterfrågan etablerar Nackademin en ny järnvägsingenjörsutbildning i Gävle. Utbildningen ska ge studenter teknisk och praktisk kompetens för att bidra till utvecklingen av Sveriges järnvägsnät och stärka kompetensförsörjningen inom sektorn.
"Vi är väldigt glada över att kunna starta en ny distansutbildning som hjälper till att täcka kompetensbristen inom infrastruktur och järnväg, särskilt i norra Sverige. Vi hoppas på många sökande till denna högst aktuella utbildning" – säger Ulrika Hargö.
Fakta om utbildningen
Den nya järnvägsingenjörsutbildningen är en tvåårig utbildning som kombinerar teori och praktik, där en fjärdedel av utbildningen består av LIA (lärande i arbete). Utbildningen ges på distans med fysiska träffar i Gävle och är CSN-berättigad.
Utbildningen startar i augusti 2025.