Hitachi och Alstom moderniserar ETR1000-tåg för ILSA

Så kommer en del av Frecciarossa 1000-vagnar att se ut efter moderniseringen, Foto:Alstom Ferroviaria S.p.A.

Trenitalia S.p.A. har i Europeiska Unionens officiella tidning offentliggjort en direktvergivning för att komplettera modifieringen (Atto Modificativo Integrativo) av tåg av typen ETR1000 i spansk konfiguration till Hitachi Rail STS S.p.A. och Alstom Ferroviaria S.p.A. (uppdragsgivare som RTI Hitachi Rail STS S.p.A. - Alstom Ferroviaria S.p.A.) (2023/S 190–595032).

Projektet: Atto Modificativo Integrativo ETR1000 ILSA per Attività Extra, inkluderar:

+ Testaktiviteter för att verifiera driftskompatibiliteten hos tågen.

+ Tågöverföringar som är kopplade till specifika krav från ILSA.

Detta är ett speciellt förfarande utan föregående utlysning av en offentlig upphandling i Europeiska Unionens officiella tidning, eftersom förutsättningarna för en ändring av det ursprungliga avtalet om leverans av ETR1000-tåg i spansk konfiguration var uppfyllda, eftersom:

RTI är konstruktören och tillverkaren av ETR1000-tågen och besitter den nödvändiga kompetensen för att utföra arbetet på de tåg som ska levereras.

Projektets tidsplan, i samband med de avtalade prestationerna, kräver en godkännande- och leveransplan som endast är möjlig med tillgängligheten av en redan påbörjad produktionslinje och ett projekt som är förberett för drift i Spanien.

Kraven på utbytbarheten av befintlig utrustning gör det inte bara tekniskt ogenomförbart att överföra den aktuella tjänsten till andra ekonomiska aktörer, vilket skulle medföra betydande ökade kostnader för ILSA i händelse av överföring till andra parter.

Källa: EU-Amtsblatt