Det sydamerikanska fraktföretaget FCAB, en del av chilenska Antofagasta PLC, har nu klartecken för sitt första vätgasdrivna tåg på järnvägsnätet mellan Antofagasta och Bolivia
Sydamerikas första vätgasdrivna tåg har nu godkänts för drift på järnvägsnätet som sträcker sig från Antofagasta i Chile till Bolivia, meddelar FCAB. Lokomotivet, som har en total kapacitet på 1 megawatt, tillverkades av det kinesiska statliga företaget CRRC Qishuyan och levererades till Chile i augusti i år.
Tekniska innovationer i vätgaståget
Lokomotivet är utrustat med både ett högkapacitetsbatteri och ett integrerat vätgaslagringssystem ombord. Enligt FCAB är det också cirka 30 ton lättare än andra vätgasdrivna lok. För närvarande är planen att begränsa tågets jungfrutur till sträckan mellan FCAB
anläggningar i Antofagasta och dess hamn.
– Denna milstolpe är ett steg framåt i en innovationsresa som är en del av kännetecknet för både Antofagasta Minerals och FCAB, säger Iván Arriagada, VD för Antofagasta PLC.
Arriagada poängterade att vätgasdrift endast släpper ut vattenånga och varm luft till skillnad från diesel, vilket erbjuder en renare lösning för framtiden. – Vi vill undersöka möjliga användningsområden för denna nya bränsleform när tekniken mognar, tillade han.
Grönt vätgasbränsle i fokus
FCAB är också i processen att etablera produktionsanläggningar för grön vätgas för att försörja lokomotivet. Chile har nyligen fått stor uppmärksamhet för sina möjligheter att bli en viktig exportör av grön vätgas. Landets nordliga solresurser och höga vindhastigheter i söder skapar goda förutsättningar för vätgasproduktion till låga kostnader.
Trots statliga incitament och europeiska löften om ytterligare finansiering har dock utvecklingen av större produktionsanläggningar gått långsammare än förväntat. De nuvarande projekten är begränsade till elektrolysörer i mindre skala, med kapaciteter på bara några få megawatt.
Internationella erfarenheter av vätgaståg
På andra håll har vätgasdrivna tåg börjat användas för passagerartrafik i både Tyskland och Nordamerika. Tyskland öppnade världens första vätgasdrivna järnvägslinje, RB15-linjen, men den har mött tekniska utmaningar och leveransproblem. Samtidigt har företag som Wabtec lanserat batteridrivna lok för tung transport, medan andra satsar på vätgas som ett alternativ till diesel för godstrafik.
Australiensiska gruvföretaget Fortescue genomför också försök med lok som drivs med en blandning av diesel och ammoniak, vilket är ett annat steg mot att ersätta fossila bränslen i godstransporter.
Källa: Hydrogen Insight