Railcare rapporterar en fortsatt tillväxt, men marginalerna pressas. Nya kontrakt med Trafikverket och LKAB säkrar framtida intäkter, samtidigt som förändrade leasingvillkor påverkar balansräkningen.
Branschaktören Railcare redovisar en ökad nettoomsättning för både fjärde kvartalet och helåret 2024. För kvartalet uppgick omsättningen till 157,0 miljoner kronor, en ökning med drygt fem procent jämfört med samma period föregående år. På helårsbasis steg intäkterna med 12,6 procent till 635,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet låg oförändrat på kvartalsnivå, men minskade för helåret. Resultatet per aktie sjönk från 1,83 till 1,26 kronor.
Stora kontrakt med LKAB och Trafikverket
Två stora avtal tecknades under perioden. Ett femårigt kontrakt med LKAB Malmtrafik, med option på tre ytterligare år, säkrar fortsatt uppdrag inom rågodstransporter. Dessutom tecknades ett nytt avtal med Trafikverket om snöröjning. Avtalet löper på sex år, inklusive två optionsår, och har ett totalt värde på 355 miljoner kronor.
Koncernen har även expanderat sin verksamhet med fler orter för beredskapsuppdrag med röjningslok. Under 2025 väntas detta ge en omsättningsökning på 40 miljoner kronor, en siffra som stiger till 80 miljoner kronor per år när alla uppdrag är fullt implementerade 2026.
Leasingomläggning påverkar balansräkningen
En förändring i klassificeringen av leasingavtal har haft en väsentlig inverkan på bolagets räkenskaper. Hyresavtal för lok har omklassificerats till leasing, vilket ökar rörelseresultatet men samtidigt leder till högre finansieringskostnader och större skulder i balansräkningen. Samtliga jämförelsetal i rapporten har räknats om enligt de nya principerna.
Väder påverkar entreprenadverksamheten
Entreprenadverksamheten har påverkats av en mild vinter, vilket möjliggjorde ett längre underhållsarbete än vanligt. Samtidigt har snöröjningsuppdrag inletts på utvalda platser i samarbete med Trafikverket. Efterfrågan inom lining-verksamheten har däremot varit svagare än föregående år, vilket förklaras av lägre kundbehov och osäkerhet kring planering.
Transporter och investeringar
Inom transportverksamheten har stora mängder järnmalmskoncentrat transporterats från Pitkäjärvi till Narviks hamn. För att möta efterfrågan ökades kapaciteten från två till tre tågomlopp per dygn.
Bolaget förbereder sig för framtida investeringar inom lokverkstaden och har tecknat avtal om förvärv av fastigheten där verksamheten bedrivs. Ett planarbete pågår för att möjliggöra utveckling och expansion.
Ny koncernledning på plats
Organisatoriska förändringar har också genomförts. En ny koncernledning är på plats, där bland annat Johan Elveros har tillträtt som finanschef. Railcare framhåller att förändringarna ska stärka bolaget inför kommande tillväxtsteg.
Källa: Railcare