Slitage och skador gör att tåghjul regelbundet måste svarvas. Detta säkerställer en tryggare och bekvämare resa för passagerarna och förlänger samtidigt hjulens livslängd.
Mantena har under lång tid utfört hjulsvarvning åt Bane NOR i Lodalen, Sundland och Marienborg. Samarbetet innebär att Mantena hyr svarvbänkar och lokaler av Bane NOR och använder dessa för att svarva hjul åt tågoperatörer.
Viktigt för att tågen ska rulla
Den tidigare avtalet undertecknades 2018, och nu har kontraktet förlängts med ytterligare två år.
– Hjulsvarvning är avgörande för att tågen ska kunna rulla och är därmed en kritisk del av järnvägsunderhållet. Mantena har lång erfarenhet av att utföra detta arbete kostnadseffektivt för tågoperatörer, och vi är glada över att Bane NOR fortsätter samarbetet med oss, säger Joachim Lunde Nærø, kommersiell chef på Mantena.
Stödjer med expertis och personal
Under den kommande tvåårsperioden ska omfattande uppgraderingar genomföras på hjulsvarvbänkarna i Lodalen och Marienborg. I Lodalen ska den gamla svarvbänken ersättas med en ny och modern modell. På Marienborg planeras en uppgradering av befintlig utrustning, samtidigt som verkstaden anpassas för att möjliggöra genomkörning av tåg vid svarvning. Detta är en nödvändig modernisering men kommer tillfälligt att minska kapaciteten.
I samband med detta har Mantena fått uppdraget att stödja Bane NOR med både expertis och personal för att minimera påverkan på tågtrafiken.
– Mantena har mycket erfarna och skickliga medarbetare inom hjulsvarvning, och jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Hilde Møllhausen, regionchef på Bane NOR Eiendom.
Källa: Mantena