En förlängning av Roslagsbanan, viktigt ur flera perspektiv

Foto: Forsen

Ett av Forsen Järnvägs nyckelprojekt är i full gång. Region Stockholm utreder hur Roslagsbanan kan förlängas i tunnel från station Universitetet via Odenplan till T-Centralen. Här har Forsen rollen som projektledare för Systemhandlingen på Trafikförvaltningen. Projektet är viktigt, inte minst rent samhällsekonomiskt utan också för Forsens fortsatta satsning.

Förlängningen blir cirka 4 km och gör resan mellan kommunerna i nordost och centrala Stockholm både snabbare och smidigare, samtidigt som trängseln på tunnelbanans röda linje mellan T-Centralen och Tekniska högskolan minskar.

Forsen har rollen som projektledare för Systemhandlingen på Trafikförvaltningen vilket i korthet innebär att kvalitetssäkra att projektet genomförs mot uppsatta mål avseende omfattning, tid, kostnad och kvalitet. I Systemhandlingen ingår uppdragen Berg och Anläggning, Station T-Centralen, Station Odenplan och BEST.
 

Viktigt, utmanande och komplext

Stationerna lokaliseras under dagens befintliga tunnelbanestationer, en bit öster om den befintliga stationen vid Odenplan och strax norr om den befintliga stationen T-Centralen. Ingång till stationerna planeras att ske via de befintliga tunnelbaneentréerna och biljetthallarna, vilket innebär att det inte kommer anläggas några nya entréer ovan jord. Arbetet med den exakta placeringen och utformningen pågår och kommer fortsätta fram till minst 2026. Förlängningen med de nya stationslägena innebär att befintlig station Stockholms östra läggs ner.

I syfte att kunna genomföra underhållsarbete planeras det för en permanent servicetunnel som i sin tur kopplas samman med spårtunneln genom tvärtunnlar. Både tvärtunnlar och servicetunneln planeras att även fungera som utrymningsvägar när anläggningen har tagits i drift. Luftutbytesschakt kommer behövas för tryckutjämning, frånluftsventilation och brandgasventilation. Dessa schakt, som går upp till markytan, kommer att behöva anläggas

längs med spårlinjen och i anslutning till de båda stationerna.

- Projektet visar på en stor nytta samhällsekonomiskt samtidigt som det är både utmanande och komplext, menar Björn Stoor, gruppchef och projektledare Forsen. Det är multidisciplinärt, vi är i Stockholm, mitt i tät stadsbebyggelse, och eftersom vi går under jord behöver vi ta hänsyn till flera andra anläggningar.
 

Portfölj och kompetens breddas

Projektet är minst sagt viktigt även för Forsen.

- Det här uppdraget är både attraktivt och prestigefullt. Det är också det första i vår satsning inom Järnväg och har blivit ett fint fundament att bygga vidare på. Vi har fått möjligheten att attrahera nya medarbetare och ännu mer kompetens och kan fortsätta växa. Sunt och omsorgsfullt.

Vägen framåt innebär också att Forsen fortsätter fylla på projektportföljen.

- Vi börjar redan nu kunna visa på en bredd, menar Björn Stoor, med beställare så som Trafikförvaltningen, FUT och Trafikverket.
 

Just nu och framåt

Forsens uppdrag för Region Stockholm Trafikförvaltningen sträcker sig fram till 2026. Just nu pågår projektering och framtagande av systemhandling samt samråd och framtagande av järnvägsplan och tillståndsansökan med tillhörande MKB. Byggstart, inklusive förberedande arbeten, beräknas till 2028 och 10 år senare förväntas Roslagsbanan till city tas i trafik.

Läs mer om Forsen här: https://www.forsen.com/

b

 

Kontaktperson Forsen

b

Björn Stoor Projektledare Forsen

bjorn.stoor@forsen.com

+46 72- 250 67 60