Fackförbundet ST har inför de kommande avtalsförhandlingarna inom spårtrafiken framfört krav på att karensdagen slopas och att sjuklön ska utgå från första dagen. Dessutom vill förbundet avskaffa ensamarbete för de mest olycksdrabbade tjänsterna. De eftersträvar även en siffersatt löneutveckling i linje med sina generella förhandlingsprinciper.
– Dagens karensdag leder till stor ojämlikhet mellan den som alltid måste vara på plats på jobbet och den som kan arbeta hemifrån. Många går till jobbet trots att de är sjuka – inte för att de vill, utan för att de inte har råd att stanna hemma, säger Sofia Torrberg, förhandlingsledare och ansvarig ombudsman på Fackförbundet ST.
Ensamarbete inom tågtrafiken har blivit vanligare på flera håll i landet. Fackförbundet har kritiserat denna utveckling ur ett säkerhetsperspektiv och kräver att ensamarbete för de mest olycksdrabbade tjänsterna avtalas bort. Förbundet anser att detta är nödvändigt för att skydda både passagerarnas och personalens säkerhet.
– Vi har redan sett flera olyckstillbud där lösningen med ensamarbete inte fungerat. Det är en tidsfråga innan det händer en större olycka där avsaknaden av personal ombord på tågen får allvarliga konsekvenser. Det är en förändring som aldrig borde ha skett, säger Sofia Torrberg.
ST anser att arbetsmiljön för ombordpersonal inom spårtrafiken behöver förbättras på flera sätt. En så grundläggande sak som att kunna gå på toaletten under arbetet är ingen självklarhet för många som arbetar ombord på tåg, De värnar även det så kallade Märkets betydelse, så att löneutvecklingen i förbundets avtal matchar löneutvecklingen inom exportindustrin. De anser att det säkerställs genom ett avtal med en tydlig procentsats.