Det statliga norska Vägverket, Statens vegvesen, har tecknat ett miljardkontrakt för det gemensamma projektet Arna–Stanghelle. Det är den största rådgivningsupphandlingen som någonsin genomförts i Norge – ett viktigt steg för att förverkliga ett av landets mest betydelsefulla infrastrukturprojekt, säger transportminister Jon-Ivar Nygård.
Med 2025 års statsbudget har Vägverket offentliggjort ett ramavtal värt upp till 2,2 miljarder norska kronor, med en löptid på upp till åtta år. Både nationella och internationella aktörer kan delta i upphandlingen, som har sista ansökningsdag den 21 mars.
En viktig förbindelse mellan Bergen och Oslo
Arna–Stanghelle är en central del av huvudförbindelsen mellan Bergen och Oslo. Projektet omfattar både ny väg och en ny järnvägssträckning. Idag präglas området av dålig standard, osäkrade plankorsningar, underhållsbehov i befintliga tunnlar och risk för jordskred.
– För regeringen är det viktigt att vi går vidare med projektet. Vi behöver ta bort plankorsningar, satsa på järnvägen och öka kapaciteten för godstransporter. Projektet kommer också att förkortar restiderna för både väg- och tågresenärer, säger Nygård.
Beslut krävs i stortinget
Projektet förutsätter att stortinget godkänner kostnadsramen och att en del av finansieringen sker genom vägavgifter. Transportdepartementet planerar att återkomma till stortinget under våren 2025 för vidare beslut.
Upphandlingen sker genom en ramavtalsmodell, där kontraktens omfattning beror på vilka beställningar som görs inom projektet under avtalstiden.
Byggstart till våren
Kontraktet för förberedande arbeten med berg- och jordskredsåtgärder är redan ute. I vår inleds arbetet med att säkra sträckan, bland annat genom att ta bort riskfyllda områden.
– Det kommer att byggas 80 kilometer tunnel, vilket gör projektet till det största tunnelbygget i Norge på lång tid. Nu sätter vi igång. Det här kommer att ge en säker och effektiv förbindelse med kortare restider för alla resenärer i landet, säger transportministern.
Källa: Bane NOR