Nya laserbehandlade fönster förbättrar passagerarnas möjlighet att arbeta och hålla sig uppkopplade under resan. Deutsche Bahn Regio har, på uppdrag av Trafikförbundet Berlin-Brandenburg (VBB) och Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt GmbH (NASA), introducerat laserbehandlade fönster på 21 regionaltåg i Berlin och Brandenburg.
Denna teknik, som är först i Tyskland, förbättrar mobiltäckningen genom att göra fönstren mer genomsläppliga för mobiltelefonsignaler – en stor förbättring för pendlare och resenärer.
Ny teknik för bättre uppkoppling
De laserbehandlade fönstren tillåter mobiltelefonsignaler att passera genom metallbeläggningen, som tidigare blockerade mottagningen. Detta underlättar för passagerare att arbeta, streama eller vara uppkopplade under sina resor. Tekniken började testas i ett demotåg i oktober 2023, och en fullständig utrullning är planerad att vara klar i mitten av december 2024.
Fokus på pendlingslinjer
Denna uppgradering kommer främst att påverka Talent 2-tåg (ET 442) som trafikerar sträckor med hög pendlingstrafik, såsom RE7 (Dessau-Senftenberg), RB20 (Oranienburg-Potsdam) och RB23 (Golm-BER flygplats). Thomas Dill, chef för VBB:s lokaltrafik och kvalitetskontroll, förklarar att dessa förbättringar också innebär att äldre regionaltåg nu når samma kvalitetsnivå som nyare tåg.
– Tack vare förbättrad mobiltäckning blir det lättare att arbeta mobilt, streama eller läsa nyheter under tågresan, vilket gör resan mer behaglig för passagerarna, säger Dill.
Effektiv och hållbar lösning
Teknikerna kan behandla ett trevagnståg på en arbetsdag, vilket gör processen både effektiv och tidsbesparande. Denna metod innebär att DB undviker att behöva byta ut fönster helt och hållet, vilket minskar avfall och ligger i linje med DB:s hållbarhetsmål.
Carsten Moll, chef för DB:s lokaltrafik i Berlin, Brandenburg och Mecklenburg-Vorpommern, betonar vikten av denna uppgradering:
– Linjerna RE7, RB20 och RB23 används av många pendlare och studenter som är beroende av bra mottagning. Förutom WiFi har de nu också bättre tillgång till mobiltelefonsignaler i de laserbehandlade tågen. Lasertekniken är ett hållbart sätt att öka passagerarnas komfort eftersom vi inte behöver byta ut ett enda fönster för att förbättra täckningen, säger Moll.
Nationell expansion och framtida investeringar
DB planerar att utöka tekniken till fler regioner och uppmuntrar andra lokala trafikmyndigheter att också införa laserbehandlade fönster. För långdistanslinjer har DB avsatt cirka 50 miljoner euro för att laserbehandla 70 000 fönster på tågmodeller som ICE 3neo, vilket ytterligare förbättrar täckningen för resenärer i hela Tyskland.
Källa: DB