Industri- och hamnjärnvägar: bästa lösningarna med slipers gjorda av syntetiskt trä

bild

Dagliga utmaningar för rangerbangårdar, industri- och hamnjärnvägar kan vara urspårningar av vagnar och därmed risken för att sliprar går sönder. Om dessa produktionsavbrott uppstår måste driftkritiska växlar och rangerspår stängas tills sliprarna byts ut. Detta kan leda till betydande logistiska problem för all godstrafik.

På grund av ändrad miljölagstiftning minskar kreosotanvändningen som impregnerar träslipern. Därmed förkortas sliperns livslängd betydligt. Rötningsprocessen för naturliga träslipers börjar snabbt, särskilt i områden som är utsatta för höga halter av fukt/ och väta.

Vid rangering finns också risken att det i värsta fall kan läcka kemiska produkter från vagnarna. Dessa ämnen kan också ha en negativ effekt på slipers materialegenskaper.

bild
FFU urspårningstest, TU München.
bild
© PCK Raffinerie GmbH, Schwed

Syntetiska träsliprar FFU  (Fibre Reinforced Foamed Urethane) utvecklades på 1970-talet av SEKISUI tillsammans med de nationella järnvägarna i Japan och har varit i kontinuerlig användning sedan 1980. Sedan dess har ingen av de cirka 3 miljoner sliprarna världen över behövt bytas ut. Deras tillförlitliga användning på höghastighetslinjer som Shinkansen samt för tunga godståg med en axellast på > 40 ton kan nu på ett imponerande sätt bevisas i många länder. Referenser för industri- och hamnjärnvägar är t.ex. viktiga växlar i hamnen i Hamburg och Bremen och vid raffinaderiet i Schwed (Tyskland). FFU:s underhållskostnader är bevisligen de lägsta jämfört med andra slipermaterial. FFU är rötsäkra och UV-beständiga och ger driftsäkerhet även vid urspårning.

bild
Bremens hamn (vänstra bild)| Växel med FFU, Hamburgs hamn (högra bild)

Användningen av ändlösa glasfibrer tillsammans med polyuretan uppnår inte bara unik materialstabilitet och linjär elasticitet även vid temperaturer ner till -65 °C, utan gör FFU även okänslig för de vanligaste kemikalierna. FFU slipers bearbetas på samma sätt som naturligt trä, befintliga borrhål kan dock enkelt tätas och borras om och uppvisa samma utdragningskraft som det gamla borrhålet.  

Kontakt :  delfs@sekisui.de                www.sekisui-rail.com                           

bild

 

bild