Ett konformat betongfundament förenklar arbetet med att installera kontaktledningar längs järnvägsspår. I stället för att schakta och gräva ner fundamentet medger kilformen att det slås ner i marken.
– De som använt fundamenten gillar metoden för att det går snabbare att installera dem, säger Fredrik Källvik, operativ ledare vid Centrum Pile AB, företaget som tagit fram produkten.
De konformade betongfundamenten sätts på plats med hjälp av en rälsburen pålkran. Då installationen inte kräver förberedande grävning eller schaktning kan de placeras ut oberoende av väderförhållandena. Tidsvinsten är betydande jämfört med att gräva och schakta. Det blir också en vinst för omgivningen eftersom störningarna vid arbetet sker under en kortare tid.
Det konformade kontaktledningsfundament togs först fram i Danmark.
– Man ville elektrifiera en järnväg och då tog vår systerfabrik i landet fram den här produkten. De tittade på olika metoder och kom fram till att tekniken med att slå ner ett fundament fungerade bra.
De konformade betongfundamenten har också använts vid installationer av kontaktledningar i Polen. Och de har också för första gången använts på en järnvägssträcka i Sverige.
– Vi gjorde först installationer på en provetapp på Viskadalsbanan för att få produkten godkänd enligt Trafikverkets normer. Men sedan har vår danska systerfabrik levererat betongfundament till Rååbanan söder om Helsingborg. Det handlade om cirka 180 fundament, säger Fredrik Källvik.
Centrum Piles kontaktledningsfundament är utformade för att ha en lång livslängd – upp till 120 år.
– Flexibiliteten är ytterligare en egenskap som jag tycker är väldigt bra med det koniska mastfundamentet. Man kanske har gjort en installation vid ett enkelspår men 30 år senare ska det bli dubbelspår och positionen för betongfundamenten måste flyttas. Då kan man dra upp fundamentet och slå ner det igen på den nya positionen. När fundamentet har nått sin livslängd kan man också dra upp det och återvinna materialet, säger Fredrik Källvik.
Centrum Pile AB tillhör Centrumgruppen med fabriker i Danmark, Sverige, Polen, England och Tyskland.
Företagets fabrik i Kollanda norr om Göteborg är Sveriges enskilt största och en av Europas mest moderna produktionsanläggningar för tillverkning av betongpålar.