Deutsche Bahn AG (DB) och I Squared Capital har ingått avtal om att sälja hela Arriva Group, inklusive alla dess verksamheter i 10 europeiska marknader, till infrastrukturinvesteringsförvaltaren I Squared. Transaktionen förväntas bli slutförd år 2024, förutsatt att sedvanliga avslutningsvillkor uppfylls, inklusive godkännande från DB:s tillsynsråd och det tyska förbundsministeriet för digitalisering och transport.
Deutsche Bahns strategiska mål är att göra rekordinvesteringar i miljövänlig järnväg i vår kärnverksamhet, tillsammans med den massiva ökningen av den tyska förbundsregeringens förvärv av vår tyska järnvägsinfrastruktur.
- Därför är köpavtalet som tecknades nyligen i Strong Rail-anda. Samtidigt kommer försäljningen till I Squared att ge Arriva nya möjligheter att stödja sin tillväxtpotential för framtida elektrifiering av europeiska flottor. För oss är den överenskomna försäljningen ett viktigt steg för att fokusera ännu mer på ytterligare tillväxt inom järnvägstransport i Tyskland, säger Levin Holle, styrelsemedlem för finans och logistik samt CFO på Deutsche Bahn AG
Arriva meddelar att:
- Som en del av DB:s Strong Rail Group-strategi meddelade företaget att man avsåg att sälja Arriva för att möjliggöra ytterligare tillväxt inom järnvägstransport i Tyskland och fokusera sina resurser på sin kärnverksamhet.
Ledande investerare
I Squared är en ledande investerare inom transport, logistik och teknik för avkarbonisering, med en beprövad historia av att investera betydande kapital i företag för att stödja deras övergång till hållbara moderna allmännyttiga tjänster.
Tidigare investeringar från I Squared inkluderar TIP Group, specialisten för frakttjänster, som har investerat betydande resurser i flottomvandling; Aggreko, det globala energilösningsföretaget med säte i Glasgow; samt förnyelsebar energi och energiomställningsföretag som Conrad Energy och Energia.
Deutsche Bahn förvärvade det brittiska företaget Arriva 2010. Under de senaste åren har DB framgångsrikt arbetat med Arriva för att stabilisera dess verksamhet efter påverkan av COVID-19 och inriktat sin hållbara tillväxtstrategi på relevanta marknader. Försäljningen av icke-kärnverksamheter, inklusive Arriva Sverige och Portugal 2022 samt Arriva Serbien, Danmark och Polen (buss), slutfördes i år.
Miljardaffär
Enligt medierapportering skulle transaktionen värdera Arriva till cirka 1,6 miljarder euro, inklusive dess skulder.
Arriva, som är ansvarig för att transportera 1,5 miljarder tåg- och busspassagerare årligen i tio länder, har 35 500 anställda och erbjuder en blandning av tågtjänster, lokala bussar, pendelbussar och spårvagnar. I Storbritannien driver företaget 4 700 bussar och övervakar 15 procent av passagerarnätet, inklusive London Overground, CrossCountry och Chiltern Railways-franchiserna.
Transaktionen skulle värdera Arriva, en framträdande operatör av Londons ikoniska röda bussar och brittiska tågtjänster, till cirka 1,6 miljarder euro, inklusive skulder. Arriva, ansvarig för att transportera 1,5 miljarder tåg- och busspassagerare årligen i tio länder, har 35 500 anställda och erbjuder en blandning av tågtjänster, lokala bussar, pendelbussar och spårvagnar. Företaget driver 4 700 bussar i Storbritannien och övervakar 15 procent av passagernätet, inklusive London Over
Källa: Deutsche Bahn/Sustainable Bus, Arriva