Vossloh Rolling Stock och Railpool har undertecknat flera leveransavtal för 45 Modula-lokomotiv i två varianter, med möjlighet till ytterligare 142.
Detta utökar RAILPOOL:s moderna flotta för den tyska marknaden och ger kunderna framtidssäkra dragkraftslösningar med Modula, som står för intelligent och hållbar mobilitet, både för tung rangering och godstransporter.
Erbjuds med tysk-nederländskt godkännande.
Den 20 oktober 2023 undertecknade RAILPOOL och Vossloh Rolling Stock i Kiel flera ramavtal om leverans av 45 Modula-lokomotiv samt 142 valfria lokbeställningar. Leveransen av de fast beställda Modula-lokomotiven börjar från mitten av 2026 och pågår till slutet av 2027.
Som en av de ledande europeiska leasingföretagen för järnvägsfordon äger RAILPOOL en av de mest omfattande och moderna flottorna för den europeiska gränsöverskridande järnvägstrafiken med cirka 500 elektriska långdistanslokomotiv. För att ta steget in i rangeringslokomotivsegmentet och uppnå tillväxt på den tyska marknaden har det Münchenbaserade företaget valt Modula-plattformen i 1 000 kW hybridklassen (Dual Engine plus Batteri - BDD) samt EDD-Modula med 2,5 MW (strömförande tråd plus 1 000 kW diesel).
Kan tankas med systetiska bränslen
Torsten Lehnert, VD för RAILPOOL, säger:
- Ungefär 60 procent av järnvägslokomotiven i Europa är över 30 år gamla och närmar sig slutet av sin produktlivscykel. Rangeringslokomotiven är i genomsnitt över 40 år gamla. Med anskaffningen av Modula-lokomotiven vill vi erbjuda våra kunder ett attraktivt alternativ att snabbt, okomplicerat och med den vanliga RAILPOOL-servicekvaliteten byta till hållbara och energieffektiva nya fordon inom ramen för ett hyresavtal och erbjuda driftspersonalen en modern arbetsmiljö. Båda Modula-varianterna kan tankas med syntetiska bränslen och de uppfyller därmed de högsta miljöstandarderna. Deras innovativa fordonsdesign möjliggör optimal användning av järnvägsinfrastrukturen och är perfekt utformad för både tung rangering och godstransporter.
Källa: Vossloh Rolling Stock/Railpool